SLO bocni levo
SLO bocni desno

Romunija: Żabka namerava "osvojiti" trg (komentar Sebastiana Rennacka)

POGLED STROKOVNJAKA: Sebastian Rennack, mednarodni maloprodajni analitik

Svetovne

27.06.2024

V romunski podružnici poljske Żabke, ki se imenuje Froo, nameravajo do konca leta odpreti dvesto novih trgovin. Njihov zemljevid mestnih trgovin v večjih romunskih mestih je še vedno večinoma nepopolnjen.

Piše: Sebastian Rennack, mednarodni maloprodajni analitik

Tudi več drugih akterjev na romunskem trgu seveda namerava povečati svojo prisotnost v niši priročnih mestnih trgovinic. Froojev model širitve franšize bo odločilen za rast  mreže trgovin, saj je v primerjavi z matično Poljsko tovrstna  maloprodajna franšiza v Romuniji še v povojih.

Poljski vodilni trgovec v (tej) ponudbi se je zdaj usmeril na romunski trg in je tam že odprl svojih prvih pet trgovin pod sloganom: "Froo v glavnem mestu Bukarešti".

Do konca leta naj bi se njihova mreža trgovin razširila na okrog 200 lokacij, večinoma v urbanih območjih.

Po podatkih NielsenIQ je do konca leta 2023 tamkajšnji segment trgovin zavzel 13-odstotni delež celotnega trga z živili in zrasel za 16,4 % na letni ravni. Če se pošalim so hitreje rasli le popusti in sicer za 20,8 % v istem obdobju.

Froo za zdaj nima močne konkurence v tem obetavnem segmentu odpiranja sosedskih trgovin. Glavni tekmec na živilskem maloprodajnem trgu je hkrati tretji največji trgovec v državi, Profi Rom Food, ki ima okoli 1780 manjših sosedskih trgovin pod različnimi blagovnimi znamkami. Te vključujejo koncept trgovine Profi Go, ki je že vzpostavljen kot neposredna konkurenca Frooju.

Obe konkurenčni verigi imata prodajne površine svojih objektov med 50 in 100 kvadratnimi metri, v ponudbi pa okolo 2.500 SKU (enot blaga op.prev.), s poudarkom na hrani za s seboj in svežih izdelkov.

Z nekaj več kot 100 trgovinami po vsej državi Profi Go še ni resna grožnja za (prihajajoči) Froo. A ko bo in če bo predlagani prevzem Profija s strani operaterja supermarketov in trgovin Mega Image odobren, bi lahko to novo  lastništvo pomenilo novega velikega igralca na trgu in spremembo strategije oz. razvoja. Tudi tretjeuvrščeni nacionalni trgovec z živili, Profi, je namreč začel širiti svoj format Profi Go trgovin v mestnih soseskah.

Glavna konkurenca bodo verjetno ponudniki gostinskih storitev, ki delujejo poleg trgovin. Poleg Frooja pa je v tem segmentu še en nov udeleženec, Good2Go, ki je januarja odprl svojo prvo trgovino v Bukarešti in se namerava do konca leta 2024 razširiti na 15 trgovin. Njihovi srednjeročni cilji so skromnejši od Froojevih, saj v naslednjih petih letih želi Good2Go odpreti skupno 200 trgovin.

Vendar pa trgovina Good2Go vključuje tudi kavni kotiček '5 to Go'. Mešani koncept strežbe hrane in maloprodaje bi lahko v prihodnosti predstavljal resno konkurenco Frooju.

Blagovna znamka 5 to Go je na romunskem trgu aktivna od leta 2015 in je znana po svoji ponudbi. V preteklosti so njihoce kavarne prodajale kavo za 5 romunskih lejev (približno 1 evro). Od trenutnih 500 kavarn pa jih je več kot polovica v prestolnici. Poleg tega podjetje letos načrtuje razširitev ponudbe pakirane hrane. Lani je 5 to Go ustvaril 40 milijonov evrov čistega prometa. Letos načrti 5 to Go vključujejo širitev v 40 novih mest po vsej Romuniji,kar pomeni odpiranje povprečno ene trgovine vsaka dva dni.

Neposredni boj se bo v "niši udobja" odvijal predvsem v franšizni "areni". Po podatkih britanskega inštituta za distribucijo živil IGD je delež tradicionalne maloprodaje, ki jo sestavljajo neodvisne trgovine Mom & Pop in manjše regionalne verige, leta 2023 znašal 34,1 % trga živil v Romuniji. Za Poljsko je ta številka v letu 2023 dosegala 16,9 % za enako obdobje. Vendar je glavna razlika med obema maloprodajnima okviroma obstoj približno 50.000+ franšiznih trgovin na Poljskem, medtem ko je koncept franšize v Romuniji še povsem v povojih. Po podatkih romunskega maloprodajnega portala Revistaprogresiv.ro je Profi lansko leto zaključil s približno 1400 partnerskimi trgovinami. S 15 % celotne mreže trgovin v letu 2019 je delež franšiznih trgovin v letu 2023 dosegel 80 %.

O avtorju...

Sebastian Rennack je ustanovitelj Aletos Retail Advisory, mednarodni maloprodajni analitik in nekdanji mednarodni dopisnik Lebensmittel Zeitung, vodilnega nemškega poslovnega tednika za sektor FMCG. Poleg tega ima bogate praktične izkušnje v industriji kot nekdanji član mednarodnih skupin za operacije Schwarz Group in Metro Group na Poljskem, v Ukrajini in Rusiji.