Avtor: Borislav Radojković, Mediana Adria
Indeks ciljnih skupin (TGI – target group index) je najpomembnejša mednarodna potrošniška raziskava na svetu, ki poteka v več kot 70 državah, s pomočjo standardiziranega vprašalnika, s katerim vsako leto izprašajo več kot 700 tisoč anketirancev po vsem svetu. TGI predstavlja globalni standard za raziskavo iz enega vira (single source), saj vse podatke o demografskih podatkih anketirancev, medijski izpostavljenosti, potrošnji/uporabi izdelkov/storitev in življenjskem slogu pridobimo od vsakega anketiranca posebej s pomočjo obsežnega vprašalnika in z vzorci, ki so nekajkrat večji od njihove standardne velikosti.
Ravno ta vprašalnik in dejstvo, da gre za metodologijo iz t. i. “enega vira”, našim naročnikom omogoča, da s pomočjo uporabniške programske opreme Choices 4 analizirajo in križajo podatke iz štirih osnovnih delov glede na svoje potrebe.
V Srbiji se TGI izvaja od leta 2002 in zato lahko zagotavljamo, da je to tam prva tovrstna licenčna raziskava. Trenutno poteka na vzorcu 5000 anketirancev, starih od 15 do 69 let. Vzorec je reprezentativen glede na spol, starost, tip naselja in okolja, od koder je anketiranec, nabor vprašanih pa je kombinacija F2F in spleta. Bazo podatkov TGI Srbije osvežijo dvakrat letno (junija in decembra), vsakič z novimi 2500 anketiranci.
Ko govorimo o velikosti blagovne znamke, mislimo samo in izključno na število uporabnikov. |
Kot smo glede regionalne pokritosti že omenili, metodologijo TGI, poleg Srbije, izvajajo tudi na trgih Slovenije, Hrvaške ter Bosne in Hercegovine. Za potrebe regionalnih naročnikov smo pripravili tudi bazo TGI Adria, ki vsebuje odgovore 15.247 anketirancev, ki smo jih s teh štirih trgov pridobili v zadnjih 12 mesecih. Glavna prednost baze TGI Adria je ta, da vsebuje vse največje svetovne, regionalne in lokalne blagovne znamke, ki so razvrščene v več kot 450 kategorij izdelkov in storitev znotraj 18 potrošniških sektorjev. Zato je zanimivo pogledati, katere so tiste velike blagovne znamke (po številu uporabnikov), ki obstajajo na teh štirih trgih. Ko govorimo o velikosti blagovne znamke, mislimo samo in izključno na število uporabnikov.
Na fotografijah so prikazane blagovne znamke iz posameznih sektorjev potrošnje, ki imajo vzorec več kot 3000 anketirancev od skupno 15.347 anketirancev, katerih odgovore smo zbirali v zadnjih 12 mesecih. Zapisano drugače, prikazane so blagovne znamke, za katere je najmanj 3000 anketirancev odgovorilo, da so jih uživali/uporabljali v zadnjih 12 mesecih.
Področje osebne higiene
Pri izdelkih za osebno higieno le malo blagovnih znamk izpolnjuje kriterij ≥ 3000 za prikaz, predvsem zaradi jasne delitve med ženskimi in moškimi znamkami.
Pri moških izstopa blagovna znamka Gillette v kategoriji britvic, medtem ko se v skupnih kategorijah, kot je kategorija ustne higiene, pri zobnih ščetkah in zobnih pastah pojavljata znamki Colgate in Aquafresh.
Blagovna znamka Dove se v velikem vzorcu pojavlja v kategorijah mil in gelov za tuširanje, blagovna znamka Nivea pa ima vzorec ≥ 3000 v kategorijah dišav (dezodorantov), gelov za prhanje, krem za roke in obraz (ženske). Tu bi vsekakor dodali še znamko Labella, ki je postala celo generično ime za celotno kategorijo izdelkov za nego ustnic.
Med papirno galanterijo izstopa blagovna znamka Paloma v kategorijah papirnati robčki, serviete in toaletni papir, medtem ko se Perfex in Violeta z velikim vzorcem pojavljata v kategoriji toaletni papir.
Ko govorimo o velikih blagovnih znamkah iz področja izdelkov in pripomočkov za gospodinjstvo, gre beseda izključno o svetovno znanih blagovnih znamkah. V kategorijah, ki obravnavajo nego perila, tako izstopajo: Ariel, Persil in Lenor, v kategoriji ročnega pomivanja posode pa Fairy kot blagovna znamka z vzorcem ≥ 3000. Pri vzdrževanju gospodinjstev sta vodilna Ajax (vzdrževanje tal) in Arf (kuhinja). Sledijo Domestos (univerzalno čistilo), Cif (vzdrževanje kuhinj) in Bref (vzdrževanje kopalnic). To so blagovne znamke izdelkov, ki imajo največ uporabnikov v regiji v zadnjih 12 mesecih.
2. Slaščičarstvo in brezalkoholne pijače
V kategoriji slaščic se je pojavilo največ lokalnih blagovnih znamk z vzorcem ≥ 3000. Bananica (kategorija čokolada), Najlepše želje (kategorija čokolada), Plazma (kategorija piškoti), Jaffacakes (kategorija piškoti) in Smoki (kategorija flips oz. ekstrudiranih izdelkov) so blagovne znamke, ki so v preteklem obdobju pridobile največje zaupanje prebivalcev regije.
V kategoriji brezalkoholnih pijač čast regije branijo: Barcaffe (domača kava), Cedevita (instant pijače) in Cockta (kola pijače), ki so skupaj z blagovnimi znamkami Coca-Cola, Schweppes in Fanta med najbolj priljubljenimi pijačami in napitki v regiji.
3. Ostalo živilsko oz. storitveno področje
V živilskem sektorju, ki je največji, je tudi največja konkurenca med globalnimi in lokalnimi blagovnimi znamkami, tako da se je pojavilo manjše število blagovnih znamk z vzorcem ≥ 3000. Barilla (testenine), Dijamant (jedilno olje), Argeta (paštete), Rio Mare in Eva (ribje konzerve), Thomy (majoneza), Vegeta (univerzalne začimbe) in Kotanyi (posebne začimbe) so blagovne znamke prehranskih izdelkov, ki jih je v zadnjih 12 mesecih uporabljalo/zaužilo največ prebivalcev regije.
Zadnji pregled se nanaša na različne storitvene dejavnosti, ki jih spremljamo prek vprašalnika TGI. Bencinski servis Petrol ima največje število uporabnikov v regiji. Enako velja za restavracije s hitro prehrano McDonald's, trgovine Lidl, dm in Müller ter plačilne kartice Visa in Mastercard. Mobilni telefoni in televizorji Samsung so naprave, ki jim zaupa največ prebivalcev regije, A1 pa je mobilni operater z največjim številom uporabnikov.