MILENA KISELIČKI: Pionirka slaščičarske industrije v Angoli

INTERVJU

Intervjuji

23.03.2023

V skupini Nelt je Milena Kiselički že 14 let, poklicno pot pa je začela v Neoplanti kot strokovnjakinja za informacijske sisteme. Zdaj opravlja naloge direktorice operacij v Neltovi tovarni Candy v Angoli.

Skozi celotno kariero ste se razvijali na področju avtomatizacije poslovnih procesov z uporabo informacijskih sistemov, kako pa ste se soočili z afriškim izzivom? 

“Prva naloga, s katero sem se srečala na tem projektu v Afriki, je bila iz mojega strokovnega področja, implementacije sistema ERP in priprave na delo. Na tem delovnem mestu sem od marca 2022,” je na začetku pogovora dejala naša sogovornica. Kot pravi sama, je začetek v Neoplanti oblikoval njeno poklicno pot v smeri specializacije za pokrivanje in delo s proizvodnimi sistemi. Življenje jo je zdaj odpeljalo v Angolo, kjer je Nelt leta 2020 vstopil v investicijski projekt izgradnje tovarne bonbonov, lizik in žvečilnih gumijev.

Konec lanskega oktobra ste v Luandi uradno odprli Candy Factory, ki je v solastništvu družbe Nelt LDA, članice srbske skupine Nelt iz Beograda. Kako in kdaj se je rodila ideja o odprtju tovarne na tem trgu?

V Afriki smo prisotni od leta 2011, poleg Angole pa uspešno poslujemo tudi v Zambiji in Mozambiku. Na teh trgih zaposlujemo več kot 400 ljudi, ki se ukvarjajo z distribucijo blagovnih znamk otroške prehrane Neoplante in Fabrike ter izdelkov svetovno priznanih korporacij, kot so: P&G, Mars, Nestle, Colgate, Heineken, SC Johnson, Dr. Oetker, Ferrero, Beiersdorf in drugi. Glede na načrte, ki jih imamo na področju proizvodnje in distribucije, menim, da se bo število zaposlenih postopoma še večalo. Spoštujemo in ljubimo Angolo in njeno kulturo ter raznolikost Afrike kot specifičnega poslovnega okolja. Pogumno smo se podali v širitev poslovanja, saj smo dobro obvladali, razumeli in se prilagodili poslovanju na tem kontinentu in zato beležimo dobre rezultate. Po drugi strani smo prepoznali potencial tega trga tudi na področju proizvodnje in od tod ideja, da tam začnemo investicijsko poglavje. Naša vizija je, da Candy Factory postane pionir slaščičarske industrije v Angoli, ambicija pa je, da smo nacionalno in regionalno prepoznavni kot podjetje, ki proizvaja domače blagovne znamke.

"Bolj kot vse me motivira soočanje z novostmi in negotovostjo. Izzivi so vsepovsod pred nami ter so lahko včasih tudi zastrašujoči in pritisk zelo močan. Na koncu je pomembno vztrajati."

Nelt ima v Srbiji že dve tovarni, in sicer Neoplanto in Tovarno otroške hrane (op. ur. Fabrika dečije hrane). Zakaj so se lastniki odločili odpreti tovarno sladkarij ravno v Angoli?

V preteklosti je bil motiv za osvajanje novih območij iskanje različnih virov. Danes nastopamo na trgih, kjer obstaja možnost povezovanja ljudi, a tudi bogate tradicije dveh oddaljenih ljudstev, izmenjave izkušenj in znanja. Uspeh, ki smo ga dosegli z Neoplanto in Tovarno otroške hrane, kaže na to, da znamo ustvariti blagovno znamko in ponuditi kakovosten izdelek. Izkušnjo želimo zdaj ponoviti na afriški celini. Poleg tega menim, da smo gospodarska organizacija, ki jo lokalno prebivalstvo ceni. Nelt v Angoli deluje že več kot desetletje, pri njegovem razvoju pa je sodelovalo veliko ljudi z Balkana, ki so v organizaciji pustili pečat. Zaradi korektnega in spodbudnega delovnega okolja ter nenehne težnje po uveljavljanju dobrih poslovnih praks, standardov in tehnologij, ki jih imamo na evropskem trgu, v Afriki veljamo za stabilnega delodajalca, ki mu zaupajo, a od nas tudi veliko pričakujejo. To nas navdušuje in dodatno motivira.

Povejte kaj več o sami tovarni, koliko denarja je bilo vloženega vanjo, številu zaposlenih, zmogljivostih, ponudbi.

Candy Factory je sodobna in visoko avtomatizirana tovarna sladkarij s proizvodno zmogljivostjo 6700 ton izdelkov na leto. Doslej smo v prvi fazi v projekt vložili 20 milijonov evrov in zaposlili 90 ljudi. Glede na to, da pričakujemo, da bo dnevna proizvodnja zelo hitro presegla 15 ton bonbonov, lizik in žvečilnih gumijev, verjamemo, da bo v dveh letih število zaposlenih v preseglo 150. Pričakujemo, da bomo s to tovarno v prvem letu prodaje osvojili 20 % tržnega deleža, v petletnem obdobju pa naj bi ta delež znašal 40 %. Tisto, na kar sem še posebej ponosna, je moja multikulturna ekipa, ki jo sestavljajo strokovnjaki iz različnih držav. Razlike v izkušnjah, pristopu in podnebju, iz katerih izhajamo, so bogastvo, ki nam omogoča, da se vsakega izziva lotimo z različnih zornih kotov. Candy Factory vrača občutek, ki sem ga imela na začetku svoje kariere v Neoplanti, da gradimo nekaj novega, zremo v prihodnost z upanjem in strahom, ogromno odgovornostjo, a tudi neverjetnim zadovoljstvom. Skupaj si prizadevamo za razvijanje močnega občutka pripadnosti in povezanosti, dokazovanjem ustvarjalnosti in spoštovanjem strokovnosti ter se zelo veselimo lansiranja prvih izdelkov na angolski trg.

Motivov je več kot preveč?

Bolj kot vse me motivira soočanje z novostmi in negotovostjo. Izzivi so vsepovsod pred nami ter so lahko včasih tudi zastrašujoči in pritisk zelo močan. Na koncu je pomembno vztrajati. Neoplanti sem se pridružila leta 2008, kmalu po tem, ko je postala del skupine Nelt, in bila priča transformaciji, ki jo je to podjetje opravilo, da je doseglo položaj, v katerem je danes. Razvoj vsake nove investicijske zgodbe prinaša posebno energijo ustvarjanja in vesela sem, da sem to izkušnjo in vznemirjenje ponovno doživela v Angoli.

Kot so napovedali ob otvoritvi, bodo izdelke iz te tovarne distribuirali na celoten afriški trg. Ali je predviden tudi dodaten izvoz in na katere trge?

Načrtujemo širitev obstoječih zmogljivosti, zanima pa nas zagon proizvodnje na enem od preostalih dveh trgov, kjer delujemo. Razmišljamo tudi o vstopu v proizvodnjo sorodnih kategorij izdelkov in že na veliko testiramo, kateri izdelki bi bili lahko zanimivi. Naš poudarek je trenutno na analizi afriškega trga in glede na naboj, s katerim nastopamo, sem prepričana, da boste v prihodnje slišali za novice o naših novih naložbenih podvigih s tega kontinenta.

Kakšne so ambicije lastnika in vas osebno, ko gre za nadaljnji razvoj tovarne v Angoli?

Naši izdelki so na angolski trg vstopili sredi septembra lani, "naš mali naložbeni otrok" je shodil in moči so usmerjene v to, da bo njegov korak stabilen in odločen. Kot sem dejala, želimo, da izdelki našega podjetja postanejo sinonim za kategorijo na tem trgu. Poleg tega je že sam projekt zasnovan tako, da pušča prostor za širitev, nadaljnje investicije in razvoj.

Ali imate konkurenco na afriškem trgu in kdo je vaš glavni tekmec? Koliko je sploh razvita slaščičarska industrija v Afriki? Ali imate morda željo dvigniti trg sladkarij na višjo raven?

Ko je bila ideja o tovarni sladkarij zasnovana, Angola ni imela niti enega proizvajalca slaščic in je bila neposredno osredotočena na uvoz. Priložnost, ki smo jo prepoznali, so prepoznali tudi drugi in danes je tovrstnih tovarn več, a uvoz je še vedno precejšen. Mi smo dali pobudo za ustanovitev Združenja slaščičarske industrije v Angoli, da bi skupaj s svojimi konkurenti zaščitili to kategorijo pred uvozom in zagotovili predpogoje za nemoteno rast. Ne želimo igrati “obstoječe igre”, če se tako izrazim, ampak ustvariti popolnoma novo igro in jo nadzirati sami. Na ta trg smo vstopili z namenom, da v kategorijo uvedemo marketinški pristop, ki ga v Angoli do sedaj ni bilo, naša prva blagovna znamka Oko pa si že utira pot.

Vaša osebna afriška zgodba se je začela pred kratkim. Povejte nekaj več o tem in tem, da ste se znašli na položaju direktorice operacij Candy Factoryja v Angoli. Kako ste se pripravljali na prihod in kakšni so bili vaši prvi vtisi o tem trgu?

Razvoj moje kariere je šel v smeri dela v proizvodnih sistemih. Mesna industrija je ena izmed procesno najzahtevnejših panog v FMCG in z dolgoletnim delom na razvoju informacijskih sistemov sem pridobila znanje o spremljanju proizvodnega delovanja podjetja in lahko bi rekli, da sem se pripravljala za to delovno mesto že od prvega delovnega dne v skupini Nelt. Angola je fascinantna država z ogromnim potencialom. Bogata je z viri v vseh pogledih in pomenih, vendar se ti ne uporabljajo. Prevladuje vtis o velikih »možnostih«.

"Rekla bi, da bi morala biti težnja vsakega managerja vzpostaviti organizacijo, ki ga ne bo potrebovala, sistem, ki deluje ne glede na to, kdo ga vodi, in vsa moja prizadevanja so usmerjena k temu cilju."

Angola je po površini petkrat večja od nekdanje Jugoslavije, z več kot 32 milijoni prebivalcev, s populacijo, ki postopoma še narašča in se letno poveča za skoraj milijon prebivalcev. Kako ste se znašli v tem okolju in kaj je največji izziv pri vašem delu?

Obvladati prostor in začutiti mentaliteto in specifiko trga je bilo vedno težko. Ko se ozremo nazaj v obdobje stare Jugoslavije, se danes soočamo z ovirami, ki so bistveno drugačne od tistih naših, zgodovinskih. Nekdanja Jugoslavija in afriške države imajo sicer lepo zgodovino sodelovanja. Vsi se spomnimo Gibanja neuvrščenih, ko so se afriški voditelji na čelu s SFR Jugoslavijo v tistih letih borili za svojo neodvisnost. Na nek način so Afriki na njeni poti pomagali ravno vrhunski strokovnjaki s področja gradbeništva, arhitekture in umetnosti iz naše nekdanje države. V kolektivnem spominu Afričanov imamo ljudje s tega področja dober sloves in to nam je nedvomno pomagalo, da smo se še bolje pozicionirali kot podjetje, ki prihaja iz prijateljske države. Skratka, afriška ljudstva se nas spominjajo in zato so bili tržni in prostorski izzivi za nas lažje premagljivi. Tisto, kar pa nas danes na tem terenu ovira, so administrativni in infrastrukturni izzivi, a to ni nič novega ali s čimer se še nismo soočali. Prav s primerom odprtja te tovarne smo dokazali močno povezanost z lokalnimi partnerji, ker nam je pri uresničevanju projekta veliko pomenila podpora lokalnega partnerskega podjetja Oxbow ter vlade in razvojnih agencij Angole. 

Je pri vsem tem biti ženska za vas dodaten izziv in kaj vam predstavlja največjo težavo pri delu, a tudi v življenju? Ali obstaja kaj, kar bi izpostavili kot prednost življenja v Angoli?

Nisem pristaš posploševanj, verjamem, da vsak človek pred drugim stoji s svojim bitjem, in v svoji dosedanji karieri nisem doživela nobene omejitve zaradi dejstva, da sem ženska. Razloga za to sta dva. Prvi je, da skupina Nelt resnično spodbuja enakopravnost v vseh pogledih, naproti gre ženskam, ki so si ustvarile družino, drugi, še pomembnejši, pa je ta, da sem imela srečo, da sem rodila in ustvarila lastno družino, ki temelji na medsebojnem spoštovanju in podpori. S soprogom in dvema hčerkama smo se preselili v Angolo in to ne bi bilo mogoče brez družine. Angola je čudovita. Podnebje je blagodejno, bogato so s plažami in na splošno vsemi vrstami naravnih lepot. Tukaj smo že več kot šest mesecev in za nami je zelo intenzivno obdobje, v katerem smo si prizadevali za dokončanje del in zagon proizvodnje, kar nam je tudi uspelo. Zdaj je čas, da Angolo malo raziščemo tudi zasebno (smeh).

Kakšni pa so potrošniki na afriškem trgu? So zahtevni, kakšen je njihov okus, se njihove potrebe in nakupovalne navade razlikujejo od potrošnikov v Evropi in drugod po svetu? Ali se potrošniki iz določenih delov afriškega trga med seboj razlikujejo glede na velikost kontinenta? 

Vsak trg je zgodba zase in razlike so očitne, ne samo ko govorimo o dveh celinah, kot sta Evropa in Afrika, ampak tudi ko gre za posamezne države. Razlike so predvsem v narodih, kulturah, navadah, prehrani itd. Afriško Angolo in Zambijo lahko mirno primerjam kot na primer evropsko Portugalsko in Češko, a z naše perspektive tega seveda ne poznamo. Tukajšnji trgi so v socialnih, političnih in naložbenih povojih. Zagotovo pa je najpomembnejše, da govorimo o trgih v razvoju in zelo pomembno je, da se tukaj pravočasno pozicioniramo kot pomemben in resen igralec. Z gospodarskega vidika kljub izzivom pričakujemo visoke stopnje rasti in želimo biti del širitve, ki si jo obetamo. Verjamemo v potencial in zato tudi vlagamo v inovativnost, izobraževanje in ljudi, da bi ostali prepoznavni kot učinkovita in kakovostna organizacija. In kakovost je tisto, kar si na koncu želi vsak potrošnik, ne glede na to, kje živi, ​​kajne?

Covid krizi je sledila gospodarska, ki je povzročila inflacijo, rast cen surovin, energentov itd. Kako vse to vpliva na vaše poslovanje in kakšne rezultate je podjetje doseglo v preteklih treh letih, od izbruha virusa in pandemije, ki je bila v Afriki sicer manj opazna, a vseeno?

Višje cene hrane, goriva in energije, tako kar zadeva elektriko in plin, so izzivi, ki so danes globalni in vplivajo na vse trge. Naše vodilo, kjer koli poslujemo, je strategija #Accelerate2025. Ta pomeni, da je naša usmeritev vlaganje, nadaljnja digitalizacija in prenos pozitivnih praks, predvsem pa vlaganje v ljudi in organizacijsko krepitev. Zagotavljati želimo dolgoročno kakovost storitev, kontinuiteto obstoječega zadovoljstva ter pridobivanje novih partnerjev in poslov, vse z namenom nadaljnje trajnostne rasti. Tako kot Nelt odgovarjamo na vsak izziv, ne glede na to, kako težak je.

"Na afriški trg smo vstopili z namenom, da v kategorijo uvedemo marketinški pristop, ki ga v Angoli do sedaj ni bilo … Želimo, da izdelki našega podjetja postanejo sinonim za kategorijo na tem trgu!"

Nenehno se govori o inflaciji življenjskih potrebščin, redkeje pa o inflaciji pri proizvajalcih, ki je celo nekajkrat višja. Kakšno pa je stanje v Afriki? Kako se boste borili s temi težavami in kje vidite izhod?

Inflacijo s cenami podizvajalcev v Evropi in svetu je povzročila energetska kriza. Konkretno je Angola zaradi tega prizadeta prav zato, ker so glavni viri surovin uvoženi. Na gibanje cen vpliva množica spremenljivk, predpostavk in izzivov, ki jih s seboj prinaša afriški trg, ovir pa je veliko. Na vsak izziv nameravamo odgovoriti z ustvarjanjem optimalne mešanice na področju dobavne verige in se obrniti na domače vire oskrbe.

Kot ste že sami povedali, Nelt v Angoli deluje že več kot desetletje in pri njegovem razvoju je sodelovalo veliko ljudi z Balkana, ki so pustili pečat organizaciji. Kako pa vidite svoje mesto in prispevek, ki ste ga in ga še boste dali k poslovanju na tej celini, in po čem bi se tega dela radi spominjali?

Čeprav smo že opravili pomemben korak in uspešno dokončali projekta izgradnje tovarne in vzpostavili poslovanje, se zavedamo, da smo na začetku. Intenzivno delamo na tem, da bi dosegli cilj in osvojili angolski trg ter že letos presegli meje te države in šli še na druge afriške trge. Če mi bo z osebnega vidika uspelo, da me ob odhodu ne bodo opazili, hkrati pa bom za seboj pustila učinkovito in donosno organizacijo, si bom to štela za največji uspeh. Rekla bi, da bi morala biti težnja vsakega managerja vzpostaviti organizacijo, ki ga ne bo potrebovala, sistem, ki deluje ne glede na to, kdo ga vodi, in vsa moja prizadevanja so usmerjena k temu cilju.