Kako bi razširjena resničnost (AR) lahko spremenila supermarkete in maloprodajo živil

ANALIZA

Analize - razno

30.04.2023

Robert McHugh, avtor prispevka, ki ga uredništvo InStore v nadaljevanju povzema, podrobneje preučuje, kako bi lahko tehnologija razširjene resničnosti preoblikovala supermarkete in maloprodajo živil ter naredila nakupovanje hitrejše, enostavnejše in prijetnejše.

Avtor: Robert McHugh, urednik pri Business World, spletni strani novic s področja financ, ter dodatek uredništva revije InStore

Ker maloprodajna tehnologija hitro napreduje, se morajo vsi najvišji vodje trgovskih maloprodajnih verig supermarketov vprašati, katera nova tehnološka norost bo lahko pospešila razvoj sektorja in povečala dobiček ter kaj bo naslednja minljiva modna muha.

Obogatena resničnost (angl. Augmented Reality – skr. AR) je izraz (več tudi v okvirju), ki se vse pogosteje sliši na različnih področjih, tudi v maloprodaji. S prekrivanjem digitalnih informacij preko fizičnega sveta lahko AR potrošnikom zagotovi bolj poglobljeno, prilagojeno in prijetno nakupovalno izkušnjo.

Nekateri bodo ob prihodu še enega skrivnostnega, zapletenega koncepta iz Silicijeve doline morda zavili z očmi. Za druge, bolj ambiciozne blagovne znamke pa bi obogatena resničnost lahko spremenila komunikacijo podjetja s strankami.

Raziskava Shopifyja leta 2020 je pokazala, da so interakcije potrošnikov z izdelki, ki se ponašajo z vsebino AR/3D, pokazale 94 % višjo stopnjo konverzije kot pri izdelkih brez AR/3D. Poleg tega je poročilo podjetja Accenture iz leta 2020 pokazalo, da lahko poglobljene tehnologije, kot so obogatena in navidezna resničnost ter tridimenzionalne (3D) vsebine, povečajo zaupanje potrošnikov pri nakupu in povečajo spletno prodajo.

Uvajanje AR v prakso

Pandemija je maloprodajno industrijo prisilila, da se je prilagodila in uvedla nove tehnologije za spopadanje z nenehno spreminjajočimi se zahtevami potrošnikov. Dejansko so nekatera znana imena v maloprodaji že začela vlagati resen kapital v razširjeno resničnost, z nekaj impresivnimi rezultati.
Junija lani je Walmart napovedal dve popolnoma novi funkciji obogatene resničnosti (AR) v aplikaciji Walmart, ki sta zasnovani za lažje nakupovanje. Koncept strankam in sodelavcem omogoča, da preprosto usmerijo kamero svoje mobilne naprave na police trgovin prek aplikacije Walmart, da filtrirajo izbor na podlagi osebnih preferenc kupca.

Poleg tega je Ikea pred kratkim predstavila aplikacijo, ki strankam omogoča, da navidezno “postavijo” pohištvo v svoje domove. Od kavčev in svetilk, do preprog in miz, vsi izdelki v Ikea Place so v tridimenzionalni obliki in skladni s pravim razmerjem, tako da se lahko potrošniki prepričajo, ali je določen izdelek prave velikosti, oblike in funkcionalnosti za njihove želje.

To ne omenja nešteto drugih svetovnih blagovnih znamk v maloprodajni industriji, ki so vlagale v AR, vključno s Harrodsom, ASOS-om in Amazonom, če naštejemo le nekatere.

Amazon je aprila 2021 odprl Amazon Salon, frizerski salon na ulici Brushfield v londonskem predelu Spitalfields. Tehnološki velikan je salon uporabil za preizkušanje najnovejše industrijske tehnologije, od posvetov o laseh, ki jih poganja AR, do tehnologije “pokaži in se nauči” (angl. point-and-learn). Stranke Amazona so lahko eksperimentirale z različnimi virtualnimi barvami las z uporabo tehnologije obogatene resničnosti, uživale v zabavi na tabličnih računalnikih Fire na vsaki postaji za oblikovanje in posnele svoj novi videz v namenskem ustvarjalnem območju.

“Želimo, da nas to edinstveno prizorišče pripelje korak bližje strankam – to bo kraj, kjer bomo lahko sodelovali z industrijo in preizkušali nove tehnologije,” je takrat komentiral John Boumphrey, britanski vodja Amazona.

Obseg in učinkovitost

Po mnenju Accentureja bi morala podjetja, ko se bolj osredotočajo na te tehnologije, preusmeriti svoje razmišljanje z vlaganja v enkratne izkušnje na spodbujanje obsega in učinkovitosti teh izkušenj. “Potrošniki so pripravljeni na razvoj spletne nakupovalne izkušnje – zlasti po izbruhu epidemije COVID-19,” je že leta 2020 komentiral Rori Duboff, nekdanji generalni direktor za strategijo in inovacije pri Accenture Interactive. “Blagovne znamke morajo razumeti, kako lahko hitro naraščajoče področje poglobljene tehnologije pripomore k povečanju obsega v tej novi dobi spletnega nakupovanja.”
Še vedno nismo prepričani oziroma ne vemo, ali je obogatena resničnost mimobežna modna muha ali resničen, oprijemljiv način za sodelovanje maloprodajnih trgovcev s svojimi strankami. Jasno pa je, da veliko velikih imen v maloprodaji ne tvega. Obogatena resničnost lahko v prihodnjih letih postane vse pomembnejši zaveznik.

Obrazložitev tehnologije AR

Obogatena resničnost je tehnologija, ki uporabniku omogoča, da s pomočjo kamere na mobilni napravi (telefon, tablica ali druga naprava) ali posebnih očal v resničnem okolju vidi virtualne oziroma navidezne elemente. Obogatena resničnost prida plast dodatne vsebine na resnični svet pred vami, predvaja digitalno vsebino, ki obogati tisto, kar je pred vašimi očmi.

Obogatena resničnost vse bolj postaja nekakšna stalnica v vsakdanjem življenju. Že kar nekaj časa je obstajala v nekaterih znanstveno-fantastičnih filmih, kot so Terminator in Posebno poročilo (orig. Minority Report) iz l. 2002, kjer se na naglavnem zaslonu ali na holografskem prikazu nenehno menjavajo različne informacije. Dandanes te zgodnje in do neke mere domišljijske upodobitve obogatene resničnosti že postajajo resničnost v vsakodnevni rabi. Obstaja cela vrsta načinov uporabe te izjemne tehnologije. Hollywoodsko znanstveno fantastiko je nadomestila dejanska znanost.
Uporaba obogatene resničnosti pa ni omejena le na maloprodajo, temveč se je poslužujejo tudi novinarji in novinarske organizacije, npr. pri New York Timesu, kjer novice z namenom večjega učinka predstavijo v obogateni resničnosti. Obogateno resničnost uspešno uporabljajo tudi v učilnicah, v zdravstvenem izobraževanju, pri vojaškem urjenju...

Kljub vsemu pa se neverjetne izkušnje obogatene resničnosti, ki se ustvarjajo dandanes, zgolj dotikajo površja tistega, česar je sam medij resnično sposoben. Programi obogatene resničnosti razumejo svet okoli naprave ter bogatijo fizični svet z digitalnim besedilom, slikami, predmeti in zvoki. Najboljše izkušnje obogatene resničnosti ustvarijo nezaznavno zlitje digitalnih informacij z interaktivno, povezano multimedijsko vsebino in bogato globino fizičnega sveta.

AR trenutno velja za enega največjih tehnoloških trendov, ki bo po predvidevanjih le še rasel. Pametnih telefonov in tablic, ki podpirajo tovrstno tehnologijo, je vedno več, največja tehnološka podjetja, kot so Apple, Microsoft, Google in Facebook pa v neprestani razvoj AR vlagajo ogromno sredstev.
AR tehnologija nam omogoča prepletanje naše domišljije z našo realnostjo, s tem pa nam omogoča, da počnemo stvari, ki so bile do sedaj nepraktične ali celo nemogoče.

Obogatena resničnost v primerjavi z navidezno resničnostjo: kakšna je razlika?

Ljudje včasih mešajo obogateno resničnost z navidezno resničnostjo (VR). 

Tule je nekaj razlik med njima:
 
• Svet: obogatena resničnost (AR) je digitalna izkušnja, ustvarjena na fizičnem svetu, navidezna resničnost (VR) pa je popolnoma navidezna. Pri navidezni resničnosti pustite za seboj vso resničnost in vstopite v povsem nov svet, sestavljen iz fotografskih slik, računalniško ustvarjenih prizorov ali pa iz obojega skupaj.
• Strojna oprema: mnogi programi za obogateno resničnost omogočajo izkušnjo dodatnih vsebin že na navadnem pametnem telefonu ali tablici. Nekaj povsem drugega je naglavni zaslon za navidezno resničnost, ki docela izključi obstoj resničnega sveta, medtem ko naglavni zasloni za obogateno resničnost ali pametna očala vsebujejo prosojne leče kot pri očalih, s katerimi lahko le dodajajo plasti digitalnih vsebin na fizično okolje, ki vas obdaja.

Še nekaj praktičnih primerov uporabe AR

Tehnologija obogatene resničnosti ima neznanski komercialni potencial v širokem spektru industrijskih panog, vse od odpiranja novih tržnih kanalov do izboljševanja postopkov za usposabljanje zaposlenih. 

Razvedrilo ‒ Obogateno resničnost pogosto uporabljajo v zabavni industriji, vključno s kinematografijo in videoigrami. Najbolj znan primer uporabe tehnologije AR je verjetno mobilna aplikacija Pokemon Go, ki je bila izdana leta 2016 in je praktično za nekaj časa docela začarala na milijone ljudi. Malce za osvežitev spomina: v igri je moral igralec iskati in ujeti figure Pokemon, ki so se pojavljale v resničnem okolju (za to so snovalci igre uporabili svetovni zemljevid in sistem GPS) – na pločniku, v mestnem parku ali doma v dnevi sobi.

Tehnologija AR omogoča tudi možnost potovanja v preteklost. Če si nadenete očala obogatene resničnosti in se ob uporabi računalniško ustvarjenih dodatkov podate na primer na rimski forum, lahko vidite, kako naj bi bil videti na samem vrhuncu države pred dva tisoč leti. 

Izobraževanje: Programi za obogateno resničnost lahko tudi združujejo razvedrilo in izobraževanje. Tako vas lahko npr. Google Lens pouči o neki zanimivi rastlini, ki jo zagledate na sprehodu v naravi, ali pa vam poda kakšen podatek o zgodovini stavbe, mimo katere ste šli na sprehodu po mestu. Deluje lahko skoraj kot Siri, le da ga za informacijo ni treba prositi, temveč lahko zgolj usmerite pogled ali lečo v predmet ali kraj, ki vas zanima.
Maloprodaja in e-trgovina: Kar nekaj primerov je že v samem povzetem avtorskem članku. Na tem mestu naj dodamo oz. poudarimo, da lahko naprave in programi za AR poleg vrste rastlin prepoznajo tudi izdelke. Z obogateno resničnostjo je lahko vsak prodan izdelek oglas na dveh nogah, če morebitni kupec uporabi očala obogatene resničnosti ali fotoaparat pametnega telefona, s katerim nato prepozna proizvajalca izdelka in izve, kje ga lahko kupi. 

Moda: Virtualno pomerjanje na osnovi obogatene resničnosti omogoča strankam, da oblačilo pomerijo in si ogledajo, kako so v njem videti. Stranke lahko na primer pomerijo čevlje prek izkušnje obogatene resničnosti na svojem iPhone telefonu. Programi obogatene resničnosti poleg tega povečajo možnost stika s strankami, saj jim morebiti lahko namignejo, da jim zeleni pulover ne pristaja tako dobro, in svetujejo, naj raje pomerijo modrega. 
Gradbeništvo in notranje oblikovanje: AR omogoča, da se sprehodite po prostorih in se odločite, ali boste zares zadovoljni z novo razporeditvijo, ter digitalne osnutke ocenite v resničnem svetu. Če želite videti, kako bi bil tisti veliki kavč videti v vaši dnevni sobi, a vam ga pohištveni salon noče posoditi za nekaj uric, vam obogatena resničnost ponudi preprosto rešitev. Arhitekti in gradbeniki lahko obogateno resničnost uporabijo za ponazoritev strankam, kako se bo sprehajati po načrtovanem prizidku in kako se bo z njim spremenil videz hiše, še preden so sami načrti zaključeni. 

Proizvodnja: S tehnologijo AR lahko ustvarite izboljšano različico usposabljanja za zaposlene v resničnem času. Večina nas ima težave že s samimi priročniki za uporabo gospodinjskih naprav in izzivi so lahko še toliko večji, kadar gre za učenje uporabljanja stroja v proizvodni liniji. Obogatena resničnost lahko usposabljanje naredi privlačnejše in preprostejše. Namesto razvozlavanja ilustracij v priročniku in tuhtanja, ali napravo držite pravilno, vas lahko navidezni mentor v obogateni resničnosti vljudno obvesti, da jo morate usmeriti v drugo smer. 

Opisani primeri so seveda le delček tega, kar tehnologija zmore in obljublja. Kot smo že zapisali, AR je že možno uporabljati v skoraj vseh segmentih našega vsakdana, na primer pri delu v službi, izobraževanju, zabavi, nakupovanju pohištva, potovanju …