Lidl je ustavil mednarodno širitev (komentar Sebastiana Rennacka)

KOMENTAR

Svetovne

11.04.2024

V poslovnem letu 2023/2024, ki se je končalo konec februarja, je bilo število trgovin, ki jih je diskonter odprl po svetu, skoraj za polovico manjše od števila odprtih trgovin v preteklih letih.

Piše : Sebastian Rennack, mednarodni maloprodajni analitik

V zadnjih petih letih je v povprečju odprl 340 trgovin na leto, v zadnjih 12 mesecih pa le še 161. Strogi varčevalni ukrepi v Lidlu veljajo, odkar se jim je čisti dobiček v fiskalnem letu 2022/2023 zmanjšal za približno pol milijarde evrov, na 1,6 milijarde evro za leto.

Po mojih izračunih Lidl trenutno upravlja z 12.358 trgovinami. Največji mednarodni trg je Francija s 1600 trgovinami, sledita ji Velika Britanija s 1005 in Poljska z 892 trgovinami. Število njihovih trgovin na domačem (nemškem) trgu se ni bistveno spremenilo in obsega 3256 trgovin, tri več kot pred enim letom. V poslovnem letu 2023/24 je Lidl največ vložil v države, kjer se sooča z močnimi konkurenti na trgu (glej drugi grafikon spodaj).

Zmanjšana širitev na Poljskem 

V zadnjih letih je bila Lidlova rast prodaje na poljskem trgu izenačena z domačo verigo Biedronka, ki je na tem trgu razred zase, se je pa razlika Umirjanje stopnje inflacije in pričakovano znižanje stroškov gradnje bi lahko pomenilo, da se bo Lidl letos vseeno vrnil k hitrejši strategiji širitve, predvsem v Nemčiji. Po navedbah virov iz industrije diskonter nadaljuje z raziskovanjem možnih novih lokacij. Medtem ko je bila konec leta 2019 Biedronka po prodaji za 7,9 milijarde evrov pred nemškim diskonterjem, bilančni podatki do konca poslovnega leta 2022 kažejo, da se je razlika povečala na 11
milijard evrov. Čeprav je Lidl Poljska vodilna veriga glede odpiranja novih Lidlovih trgovin, je bila njihova širitev na Poljskem v zadnjih 12 mesecih občutno šibkejša kot v prejšnjih letih. V preteklih petih letih je namreč Lidl tam odprl med 40 in 50 novih trgovin na leto, v zadnjem letu pa se je to število omejilo na 33.

Tretje mesto v Španiji

Lidl se tudi v Španiji sooča z močno in nekajkrat večjo konkurenco. Po podatkih agencije Kantar Worldpanel ima diskontni supermarket Mercadona tam trenutno 26,1-odstotni tržni delež na trgu, kar v koledarskem letu 2023 predstavlja povečanje za 0,7 odstotne točke. Lidl je na tretjem mestu španske nacionalne lestvice prehranskih trgovskih verig in je izboljšal svoj položaj za 0,4 odstotne točke, na 6,3 odstotka trga. V zadnjih 12 mesecih je Lidl v Španiji odprl 14 trgovin, s čimer se je njihovo skupno število povzpelo na 678. 

Na Danskem je širitev večja od načrtovane

Na Danskem je Lidlu koristil umik konkurenta Aldija Nord iz države. Zaradi prevzema nekaterih njihovih trgovin je veriga leto zaključila s 23  novimi trgovinami in jih ima sedaj skupaj 162, kar je bistveno več od 150 diskontnih trgovin, ki so jih načrtovali pred slabega pol leta. Doslej je imel Lidl na Danskem stransko vlogo, saj je zasedal peto mesto z manj kot 5-odstotnim tržnim deležem v celotni prodaji potrošnega blaga. Kljub temu pa se konkurenca še zaostruje in svoj položaj krepijo tudi drugi diskonti. Danski Rema 1000, ki je del norveške Reitangruppen, je še v procesu integracije 114 nekdanjih trgovin Aldi Nord v lastno blagovno znamko, njihov cilj pa je do poletja doseči številko 400 trgovin. Vodilna skupina na trgu je Salling, ki upravlja več kot 520 trgovin pod imenom Netto in je v procesu nove nadgradnje koncepta trgovine s formatom Netto 3.0.

Padec v ZDA

Lidlova ameriška zgodba se je povsem ustavila in je pri dnu lestvice njihove mednarodne širitve, saj je diskonter v ZDA zmanjšal svojo prisotnost za tri trgovine, na 175. Lani poleti so ameriški maloprodajni mediji celo poročali, da namerava Lidl odpustiti 200 zaposlenih na tamkajšnjem sedežu in zapreti vsaj pet trgovin. Največji Lidlov (ameriški) tekmec, Aldi (Süd), je po drugi strani še naprej širil svojo prisotnost in je v zadnjih 12 mesecih odprl več kot 75 trgovin, svojo mrežo pa je v času pisanja tega članka razširil na 2362 lokacij. Evropski formati diskontov so imeli doslej manjšo vlogo na ameriškem trgu, ocene industrije pa kažejo, da je neto prodaja Aldija v ZDA dosegla 27 milijard dolarjev, kar predstavlja 2,1-odstotni delež celotnega  trga živil v ZDA. Čeprav so v Aldiju zadržali ritem širitve, pa tudi njim še vedno ni uspelo razširiti mreže trgovin z načrtovano hitrostjo. Tako so lani spomladi napovedali, da bodo do konca leta dosegli številko 2400 na nacionalni ravni, a tega niso dosegli.

Optimizacija v državah Beneluksa

Lidlova mreža trgovin se optimizira tudi v državah Beneluksa (Belgija, Nizozemska, Luksemburg op. ur.). Na Nizozemskem je imel Lidl v času mojega pisanja 439 trgovin, dve manj kot lani. Po podatkih nizozemskega statističnega inštituta Statista je bil Lidl leta 2022 tretji največji trgovec v državi z 10,1-odstotnim deležem, za verigo Jumbo z 21,5-odstotnim in vodilnim na trgu Albertom Heijnom (Ahold Delhaize) s 37-odstotnim deležem. V sosednji Belgiji so število trgovin zmanjšali za tri, na 308.

Pričakovana širitev na domačem (nemškem) trgu 

Umirjanje stopnje inflacije in pričakovano znižanje stroškov gradnje bi lahko pomenilo, da se bo Lidl letos vrnil k hitrejši širitvi v Nemčiji. Po navedbah virov iz naše industrije je diskonter nadaljeval z raziskovanjem možnih novih lokacij in čaka, da se stroški gradnje vrnejo na raven pred pandemijo koronavirusa. Lebensmittel Zeitung je pred kratkim objavil, da želijo v Lidlu preiti v ofenzivo predvsem na trgu Nemčije in tako na domačem dvorišču aktivneje širiti svojo prisotnost.

O avtorju...

Sebastian Rennack je ustanovitelj Aletos Retail Advisory, mednarodni maloprodajni analitik in nekdanji mednarodni dopisnik Lebensmittel Zeitung, vodilnega nemškega poslovnega tednika za sektor FMCG. Poleg tega ima bogate praktične izkušnje v industriji kot nekdanji član mednarodnih skupin za operacije Schwarz Group in Metro Group na Poljskem, v Ukrajini in Rusiji.