Evropa: Stojnice s svežim blagom kot ključ do rasti lokalnih supermarketov (komentar Sebastiana Rennacka)

POGLED STROKOVNJAKA: Sebastian Rennack, mednarodni maloprodajni analitik

Svetovne

22.04.2024

Lokalni sosedski supermarketi se »povzpenjajo« na vrh nacionalnih lestvic trgovin v srednji in jugovzhodni Evropi.

Piše: Sebastian Rennack, mednarodni maloprodajni analitik

Predvsem na Poljskem in v Romuniji trgovci z manjšimi prodajnimi površinami vednobolj uspevajo in to kljub prevladi velikih mednarodnih igralcev.

V takih maloprodajnih okvirih močna tradicionalna potrošniška usmerjenost k lokalnim akterjem omogoča, da se ti razlikujejo od standardiziranega pristopa mednarodnih konkurentov. Pomemben element, ki krepi lokalne korenine, so stojnice s svežimi izdelki, kot so: sveže meso oz.suhomesnati izdelki, delikatese, ribe in siri.

Po statističnih podatkih Svetovne banke je Poljska po deležu prebivalstva, ki živi na podeželju, na petem mestu med vsemi državami EU. Leta 2022 je ta kazalnik znašal 40 % celotnega prebivalstva, medtem ko je bil povprečni kazalnik EU 25 %. Podatki GfK Consumer Panel Services na Poljskem kažejo, da je bila pogostost nakupovanja na podeželju v 12 mesecih, do novembra 2023, približno 15 % manjša kot na nacionalni ravni. Ob tem je bila velikost košarice za 24,9 % večja od državnega povprečja. Zdi se, da kupci na podeželju veliko bolj sledijo poslanstvu nakupovanja na enem mestu za vso družino kot pa njihovi mestni sodržavljani.

Najboljši primer uspešnega prilagajanja tej potrebi potrošnikov je poljski lokalni "gastronomski junak",  Dino. Temu trgovcu je v preteklem letu uspelo povečati prihodke za 29,6 %, na 5,7 milijarde evrov.

Z visokimi dvomestnimi stopnjami rasti v zadnjih letih je Dino napredoval tudi na četrto mesto na nacionalni lestvici trgovinskih verig na Poljskem. Podatki te družbe kažejo, da je njihova povprečna letna stopnja rasti prihodkov od 2019 do 2022 znašala 24,1 % v evrih. Vodilna na trgu je Biedronka, ki je v istem obdobju rasla v povprečju za 12 % letno. Št. 2 je Lidl, ki je dosegel letno 12,1-odstotno rast prihodkov v evrih.

Zdi se, da Dino dobro služi predvsem podeželskim kupcem. Trgovec namreč podpira poslanstvo nakupovanja na enem mestu s celotno ponudbo približno 5.000 izdelkov in kar 94 % je blagovnih znamk oz. večinoma poljskih dobaviteljev na standardiziranih prodajnih površinah, ki merijo skoraj 400 kvadratnih metrov za posamezno trgovino. Hkrati je treba omeniti, da je Dino večinoma "odsoten" iz velikih mest, kot so Varšava, Krakov ali Wroclaw, kjer boste to trgovino iskali zaman.

Poleg močne osredotočenosti na poljske blagovne znamke so za uspeh verige Dino pomembni servisni pulti za sveže izdelke, ki jih ima vsaka njihova trgovina. Oskrbujejo se z mesom iz lastne proizvodnje, podjetja Agro-Rydzyn, ki je po podatkih, ki jih je objavilo poljsko ministrstvo za finance, v letu 2022 ustvarilo več kot 512 milijonov evrov čistega prihodka, kar je več kot 9 % maloprodajnega prihodka trgovca.. Tudi drugi poljski sosedski supermarketi, kot so: Stokrotka, Lewiatan ali Delikatesy Centrum, imajo take stojnice oz. pulte, ki so tam kot nekakšen standard.

Na fotografiji stojnice z razstavljenim mesom v trgovini Biedronka (foto: Sebastian Rennack).
 
Vodilna poljska trgovska veriga Biedronka, ki ima velik del trgovin zunaj velikih mest, je konec leta 2019 začela uvajati tradicionalne pulte v svojih trgovinah. Kot je potrdila Weronika Gałka, vodja projekta servisnih pultov v maloprodaji, jih je Biedronka do konca marca namestila v 1.120 trgovinah svoje maloprodajne mreže, ki ima več kot 3.570 lokacij po vsej državi.

Biedronkini strokovnjaki za sveže kategorije so lahko tudi kot konkurenčna prednost za prihodnji vstop na slovaški trg. V tej južni sosedi Poljske namreč živi 46 % vsega prebivalstva na podeželju, kar je skupaj z Romunijo najvišji odstotek v vsej Evropi.

S svežo ponudbo in standardnim konceptom se lahko pohvalijo tudi pri močnem trgovcu na drobno, lokalni verigi Profi, v Romuniji. Trgovec je v zadnjih petih letih na nacionalni lestvici trgovin skočil s šestega na tretje mesto in v letu 2022 ustvaril 2,5 milijarde evrov čistega prihodka. Povprečna letna stopnja rasti v evrih od 2019 do 2022 je bila 16,4-odstotna. V enakem obdobju se je vodilni na trgu, Lidl, krepil po 22,9-odstotni letni stopnji, drugi Kaufland pa 9,1-odstotno.

Tudi trgovine Penny, diskonti skupine Rewe v Romuniji krepijo svoj lokalni položaj z uvedbo servisnih okenc na stojnicah. Nedavno so objavili načrte za povečanje števila trgovin, opremljenih s servisnimi mizami oz.stojnicami, s trenutnih 200 na 375 trgovin do leta 2029. Je pa ta pristop nekoliko drugačen v primerjavi s trgovinami Dino, Biedronka ali Profi. Tradicionalne pulte za sveže izdelke, ki se nahajajo pred blagajnami, upravlja 18 samostojnih regionalnih mesnic oz.podjetjih, ki se ukvarjajo z proizvodnjo mesa. Poleg tega ima Penny 10 svojih mesnic kot dediščino preobrazbe trgovine Penny XXL in večjega koncepta Pennyja, ki so ga uvedli že pred več kot desetimi leti.

Kot so sporočili iz družbe, sodelovanje s speciliziranimi mesnicami, ponuja več izbire v najbolj pomembnih kategorijah ponudbe mesa in mesnih izdelkov ter omogoča možnost ponudbe na podlagi lokalnega povpraševanja.

Čeprav je na državni lestvici trgovin šele na šestem mestu in v senci vodilnega na trgu, je Penny uspel povečati letni prihodek v evrih v povprečju za 20,3 %, od leta 2019 do 2022. Nekoliko hitreje je z 22,9-odstotno letno rastjo v istem obdobju uspelo v Romuniji le Lidlu.

O avtorju...

Sebastian Rennack je ustanovitelj Aletos Retail Advisory, mednarodni maloprodajni analitik in nekdanji mednarodni dopisnik Lebensmittel Zeitung, vodilnega nemškega poslovnega tednika za sektor FMCG. Poleg tega ima bogate praktične izkušnje v industriji kot nekdanji član mednarodnih skupin za operacije Schwarz Group in Metro Group na Poljskem, v Ukrajini in Rusiji.