VB: Tesco se sooča z negotovo prihodnostjo v srednji Evropi (komentar Sebastiana Rennacka)

POGLED STROKOVNJAKA: Sebastian Rennack, mednarodni maloprodajni analitik

Svetovne

26.04.2024

Pri Tescovem poslovanju v srednji Evropi se soočajo s pomembnimi izzivi. Britanski vodilni trgovec na domačem trgu lahko uspešno brani tržni delež in povečuje dobiček zahvaljujoč svojemu programu zvestobe in močni vrednostni usmeritvi, kaj pa na celini, v državah srednje Evrope (Madžarska, Češka, Slovaška)?

Piše: Sebastian Rennack, mednarodni maloprodajni analitik

Regulativni ukrepi in okrepljena konkurenca bi lahko privedli do nadaljnjega poslabšanja položaja Tesca na nastajajočih evropskih trgih.

V Združenem kraljestvu je Tescova strategija ponujanja ekskluzivnih popustov za zvestobo in izenačevanja cen osnovnih izdelkov s konkurenčnim Aldijem, vodilnemu trgovcu na drobno, omogočila obrambo svojega tržnega deleža. Po podatkih Kantar Worldpanel za Veliko Britanijo je Tesco lani svoj tržni delež povečal za 0,3 odstotne točke, na 27,6 % trga FMCG.

Skupna rast delnic Aldija in Lidla v višini 0,4 odstotne točke v istem obdobju je po mnenju bančnih analitikov prišla na račun tekmecev kot sta: Asda in Morrisons, ki sta skupaj izgubila 0,7 odstotne točke.

Tako Asda kot Morrisons sta obremenjena z visoko zadolženostjo po prevzemih zasebnega kapitala.

Hkrati se je predhodno prilagojeni dobiček iz poslovanja za celotno maloprodajno dejavnost trgovca na drobno za proračunsko leto do februarja 2024 povečal za 11 %, na 2,76 milijarde britanskih funtov (GBP), kar je nad pričakovanim razponom, od 2,6 do 2,7 milijarde GBP.

Za tekoče poslovno leto so v Tescu optimistični in pričakujejo prilagojene dobičke iz poslovanja v višini vsaj 2,8 milijarde GBP.

Za Tesco predstavlja izjemen dosežek, da povečajo tržni delež, hkrati pa zaslužijo več denarja na domačem trgu. V CE regiji jim tržni delež in dobičkonosnost upadata.

V srednji Evropi, ki vključuje Tescove operacije na Češkem, Slovaškem in Madžarskem, se jim je prilagojeni dobiček iz poslovanja prepolovil na 90 milijonov britanskih funtov. V pogovoru o zaslužku je finančni direktor Tesca, Imran Nawaz, dejal, da je trenutno okolje na nastajajočih trgih "še naprej zahtevno", a da opažajo spodbuden razvoj obsega, med drugim zaradi naložbe v vrednostno ponudbo. Tesco je poleti 2022 lansiral ekskluzivne cene v svojem klubu zvestobe, Clubcard, kjer zagotavljajo nizke cene tudi v CE, potem ko so jih v Združenem kraljestvu uvedli že leta 2019.

Enaka strategija s cenami iz Clubcarda in ostalim (z)nižanjem cen, so Tescu v obdobju mojega poročanja pomagale doseči "na splošno enakomerno" prodajo v vsej srednji Evropi. Glede na stopnjo inflacije je to lahko zelo dobra novica. Marčevski podatki za zadnjih 12 mesecev kažejo, da je inflacija hrane na Češkem in Madžarskem celo najnižja v Evropski uniji.

Na Češkem je medletno znašala minus 5,9 %, na Madžarskem pa minus 2,1 %. Tudi Slovaška se z 0,6 % višjimi cenami hrane še vedno uvršča precej nižje od povprečja evroobmočja, ki je dosegalo 1,5 %.

Tesco je tako relativno dobro uveljavljen v srednji Evropi. Vsi trije omenjeni  trgi so razmeroma zreli, saj vodilni trgovci tam vsako leto odprejo le nekaj novih trgovin.

Na Češkem je študija univerze Mendel v sodelovanju z Uradom za varstvo konkurence ÚOHS pripisala 75 % tržnega deleža živil šestim največjim trgovcem na drobno. Po zadnjih razpoložljivih bilančnih podatkih za poslovno leto 2022/2023 se je tam Tesco uvrstil na peto mesto med največjimi trgovci po prodaji in le eno mesto nazadoval v primerjavi z letom 2017. Medtem ko je njihov dobiček pred obdavčitvijo v letu 2017/2018 dosegel 1,6 milijard čeških kron (CZK, 61 milijonov evrov) ali 3,5 % čistih prihodkov od prodaje, pred letom dni, so se ob zadnji analizi razmere poslabšale, na 151 milijonov (6 milijonov evrov) ali 0,3 % čistih prihodkov od prodaje.

Na Slovaškem je Tesco, ki je bil leta 2017 vodilni na trgu, do konca leta 2022 padel na tretje mesto in je zaostal za največjima trgovce,a,  Lidlom in lokalnim "junakom", Coop Slovensko. Čisti dobiček se jim je v primerljivih obdobjih skoraj prepolovil, s 94 milijonov evrov (6,5-odstotna stopnja čistega dobička). na 57 milijonov evrov (3,5-odstotna stopnja čistega dobička). Obeti za bližnjo prihodnost so tam slabi.

Iz Biedronke, vodilne verige na poljskem (diskontnem) trgu, so namreč napovedali vstop na Slovaško in to naj bi se zgodilo še letos. In ko se to zgodi, se bo zgodila neizogibna cenovna vojna med novim izzivalcem in vodilnim slovaškim trgovcem, Lidlom, a tudi z drugimi, ki pritiskajo na omejen trg.

Prodiranje diskontnih trgovcev in posledična erozija dobičkov že leta 2020 sta privedla do tega, da je Tesco prodal svoje poslovanje na Poljskem.

Na Madžarskem sta Lidl in Spar po letu 2017 prehitela Tesco kot nekdaj najbolj uspešnega trgovca na drobno. V pomoč Tescu je bila dobrodošla uredba o prepovedi širitve trga, ki je bila sprejeta leta 2018, in ki omejuje vstop novih konkurentov. Zakon "zahteva" odobritev vlade za odpiranje novih trgovin in celo manjše prenove trgovin za bruto maloprodajne površine, ki so večje od 400 kvadratnih metrov.

Na Madžarskem je britanski trgovec na drobno tako uspel ohraniti raven dobičkonosnosti in leta 2022 dosegel čisti dobiček v višini 19,6 milijarde madžarskih forintov (HUF, 50 milijonov evrov), v primerjavi s 17,5 milijarde HUF (57 milijonov evrov) leta 2017. Vendar so regulativni ukrepi leta 2023 že močno zmanjšali njihovo dobičkonosnost, kažejo rezultati. Z zvišanjem stopnje posebne prometne dajatve za trgovce na drobno, od začetka letošnjega leta, lahko opazimo nadaljnje zniževanje (beri padec) rezultatov.