Svet: Stroški prevoza so zaradi kaosa v Rdečem morju skokovito narasli

AKTUALNO

Svetovne

23.01.2024

Ladje, ki plujejo po Rdečem morju, se v zadnjih tednih soočajo z vedno številčnejšimi napadi Hutijev s sedežem v Jemnu in to ne glede na zaščito vojaških ladij Nata. Zaradi tega so številne ladjarske družbe že spremenile poti, kar je povzročilo skokovit dvig cen tovora.

Začetek daljših "krogov" okoli Rta dobrega upanja v Južni Afriki je podražil pot čezoceanskega tovora do 10.000 dolarjev za zabojnik, kontejnerske ladje pa so že doslej preusmerile več kot 200 milijard dolarjev blaga s krajše poti v Rdečem morju, da bi se izognili napadom Hutijev, ki napade stopnjujejo zaradi nasilja Izraela v Gazi.

Nekateri opazovalci  pričakujejo, da bi motnje lahko povzročile dodatni negativni preobrat industrije, ki je že lani padla v recesijo.

"Glede višjih stopenj potovanj blaga v letu 2024 bi to lahko dodalo nove milijarde h končni vrednosti VOCC, tudi če bi trajalo samo še dva ali tri tedne.Če se bo to nadaljevalo še tri do šest mesecev, se bosta dobiček oz. izgubaspet počasi približal ravni iz leta 2022, saj bi morali biti operativni stroški nižji od tistih, ki so jih imeli prevozniki med kaosom v letih 2021 in 2022," je za CNBC povedal Alan Baer, ​​​​izvršni direktor logističnega podjetja OL USA.

VOCC (Vessel-Operating Common Carriers) so oceanski prevozniki, ki imajo v lasti in upravljajo plovila, odgovorna za upravljanje in prevoz tovora. Maersk, Evergreen in COSCO so le nekateri izmed članov VOCC.

Globalna ladjarska industrija je v zatonu zaradi visokih zalog in padca potrošniške porabe, ki je lani povzročila več bankrotov. Pred napadi v Rdečem morju so se svetovne cene ladijskih zabojnikov od leta 2022 več kot prepolovile kar je pomenilo močan pozitiven preobrat po pandemiji.

Povprečne prevoznine za Azijo in Evropo so bile leta 2023 okoli 1550 $/FEU, zdaj pa so se glede na nedavno raziskavo Jefferies več kot podvojile, na 3500 $/FEU. FEU je standardna enota za merjenje zmogljivosti 40-čeveljskega ladijskega zabojnika, ki je običajno največja standardna velikost za kontejnerske ladje.

Kdo so Hutiji?

Gibanje Hutijev nadzoruje velik del severnega Jemna, kjer živijo jemenski šiiti. Ti predstavljajo okoli 35 odstotkov prebivalstva Jemna.Hutiji so šiitska uporniška skupina iz Jemna, ki je z napadi na tovorne ladje v Rdečem morju v nekaj dneh tako rekoč omrtvičila del svetovne trgovine in povzročila veliko gospodarsko škodo. Hutije, ki so velik trn v peti tudi Savdski Arabiji, povezujejo z Iranom in libanonskim Hezbolahom. Hutiji so dobili ime po vodilni jemenski šiitski družini Al Huti, šiiti predstavljajo okoli 35 odstotkov prebivalstva Jemna in živijo na severu države.

Vir: SEEbiz

Foto: Arhiv: Instore