Avtorji raziskave ob tem poudarjajo, da je zeleno zavajanje glavna ovira za bolj trajnostno proizvodnjo in potrošnjo.
Rezultati raziskave, ki sta jo v sodelovanju s 16 nacionalnimi organizacijami, tudi krovno slovensko potrošniško zvezo, izvedli krovna evropska potrošniška organizacija BEUC in mednarodna organizacija za potrošniška testiranja in raziskave ICRT, kažejo, da skoraj polovica evropskih anketirancev (48 odstotkov) raje kupuje izdelke z okoljskim znakom kot izdelke brez njega.
Rezultati so pokazali tudi, je eden od treh anketirancev (34 odstotkov) v zadnjih 12 mesecih vsaj enkrat opazil zeleno zavajanje, pri čemer pa so le trije odstotki bili vedno sposobni razlikovati lažne zelene trditve, so sporočili iz ZPS.
Glede zelenih trditev in oznak jih tri četrtine meni, da bi se morale uporabljati le zelene trditve in oznake, ki so bile predhodno odobrene ali preverjene, medtem ko jih skoraj 70 odstotkov pravi, da zaupajo javnim organom in neodvisnim zunanjim izvajalcem, da bodo izpolnili to vlogo.
Vprašani so bili še kritični do "podjetij, ki zelo onesnažujejo okolje", saj jih skoraj tri četrtine meni, da dotičnim podjetjem uporaba zelenih trditev sploh ne bi smela biti dovoljena.
Po mnenju generalne direktorice BEUC Monique Goyens potrošniki za lažjo usmeritev k bolj trajnostnemu načinu življenja potrebujejo verodostojne okoljske informacije. Raziskava po njenem prepričanju jasno kaže, da ne prepoznajo vedno zelenega zavajanja v oglaševanju.
"Zdaj je postalo še bolj razumljivo, kako zahtevna je naloga potrošnikov, da razločijo zaupanja vredne trditve od komercialnega zelenega zavajanja. Nadzora nad tovrstnimi trditvami je premalo in je prešibek. Zato se lahko še vedno dogaja, da npr. pijačo v plastenkah ali letalske vozovnice tržijo kot 'ogljično nevtralne', pri čemer se zanašajo na izravnavo ogljika nekje na drugem koncu sveta, hkrati pa lokalno še vedno oddajajo ogljikov dioksid," pa je ob tem opozoril Boštjan Okorn iz ZPS.
Rezultati raziskave so po navedbah izvršnega direktorja ICRT Nielsa Ebbeja Jacobsena na splošno podobni tudi v državah zunaj Evrope, v ZDA, Kanadi, Avstraliji in na Novi Zelandiji.
Avtorji so kot zanimivost izpostavili dejstvo, da v vseh državah, kjer je bila izvedena raziskava, obstaja velika negotovost glede tega, ali morajo podjetja upoštevati kakršna koli pravila, preden zelene trditve ali oznake uporabijo na trgu.
Krovna potrošniška organizacija BEUC je za oblikovalce politike pripravila tudi priporočila za izboljšanje stanja, med katerimi je tudi poziv EU, da čim prej sprejme direktivo o zelenih trditvah in zagotovi, da so zelene trditve in oznake predhodno odobrene. Med drugim pa tudi pozivajo k okrepljenemu nadzoru nad zelenim zavajanjem.
Vir: Sta
Foto: Arhiv Instore