Trgovci na letni konferenci iskali odziv na inflacijo

AKTUALNO

Slovenija

18.10.2023.

Letošnja strateška konferenca o trgovini, ki jo je skupaj z ljubljansko ekonomsko fakulteto danes na Brdu pri Kranju organizirala Trgovinska zbornica Slovenije (TZS), je potekala v znamenju primeža cen.

Tema tudi dobavne verige in njihovo obvladovanje ter trgovinska dinamika 

O primerih dobrih poslovnih praks so govorili: David Jurič, generalni direktor, Summit Motors Ljubljana, d.o.o.,Andrej Perc, prokurist, Creatim d.o.o., Šenčur, Gregor Bogaaj, direktor, Extra Lux d.o.o., Ljubljana in Luis Madureira, ustanovitelj in vodilni partner Uberbrands, vodja SCIP Portugal Chapter. Na okrogli miti trgovcev pa: Boštjan Jager, direktor, Jagros d.o.o., Rogaška Slatina, Žiga Jazbec, regionalni vodja, Decathlon d.o.o., Ljubljana, Uroš Mesojedec, CEO, Big Bang d.o.o., Ljubljana, Ljudmila Pintar, direktorica administracije in financ, Rudnidis d.o.o., Ljubljana, Jože Smolič, član uprave, Petrol d.d. Ljubljana in Tone Strnad, prokurist, Medis d.o.o. Ljubljana.

Sodelujoči opažajo, da so kupci pri nakupih vedno bolj preudarni, trgovci pa se vsakodnevno soočajo z vprašanjem, kako oblikovati cene.

Predsednica TZS Mariča Lah je uvodoma spomnila na aktualne težavne makroekonomske dejavnike in dejala, da se je realni prihodek v trgovini na drobno lani sicer povečal, vendar za manj, kot so se trgovcem povečali odhodki. V tem letu pa prihodek panoge po zadnjih podatkih že za petino zaostaja za primerljivim v enakem obdobju lani.

Letošnja strateška konferenca o trgovini je potekala pod naslovom:"Kupec v primežu cen in iskanju kakovosti: kako se na to odziva trgovec?"

Lah je povedala, da inflacija vsak dan postavlja trgovce pred vprašanje, kako oblikovati cene, da bodo konkurenčni ter da bodo potrošnikom ponudili ustrezno razmerje med kakovostjo in ceno.

V takšnih zaostrenih razmerah na trgu se spreminjajo tudi potrošniške navade. Kupci postajajo pri nakupih vedno bolj preudarni, v večji meri se odzivajo na akcije, povprašujejo po trgovinskih blagovnih znamkah, primerjajo informacije. "Cena ponovno postaja glavno vodilo, ki ga pri nakupih uporabljajo kupci," je strnila.

Kako inflacija vpliva na kupca in na trgovca, je predstavila Arjana Brezigar Masten iz Banke Slovenije. V zadnjem letu se sicer rast cen življenjskih potrebščin umirja, vseeno pa še ni tako nizka, kot bi si želeli. Za to sta po njenih besedah krivi rast potrošnje po pandemiji in rast plač kot posledica nizke stopnje brezposelnosti.

Zaradi rasti plač naraščajo predvsem cene storitev, medtem ko se rast cen blaga umirja. Cene storitev so namreč tesno povezane s plačami - ko gredo navzgor plače, gredo navzgor tudi cene storitev, je pojasnila Brezigar Masten. Umirjanja te rasti za zdaj ni pričakovati, zato je menila, da bo na srednji rok ostala osnovna inflacija na višjih ravneh, kot bi si želeli.

Navzoče na konferenci je prek videopovezave pozdravil minister za gospodarstvo, turizem in šport Matjaž Han. Kot je dejal, ni pristaš reguliranja cen, je pa pohvalil projekt spremljanja cen košarice živil, ki da daje rezultate.

Med problemi v gospodarstvu je Han izpostavil davčno predvidljivost. "Jasno mi je, da imamo v Sloveniji plače preveč obremenjene z davki, in tu je treba nekaj narediti," je dejal ter menil, da je treba iti v smeri, da bodo plače višje, s tem pa bo večja tudi potrošnja. Predvsem je preveč obremenjen srednji sloj, je ugotovil.

Na številne administrativne ovire in obremenitve je opozorila tudi predsednica TZS. Spomnila je na novelo zakona o dohodnini, ki je ponovno zvišala obremenitev plač, prispevek za dolgotrajno oskrbo, obvezni solidarnostni prispevek in preoblikovanje dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja, ter poudarila, kako pomembno je spodbudno, stabilno in gospodarstvu prijazno poslovno okolje. A kot je dodala: "Slovenija na tem področju žal močno nazaduje."

Skrbijo jo tudi nove napovedane obremenitve, kot je zvišanje stopnje davka od dohodkov pravnih oseb ter podaljšanje kritja nadomestila za bolniško odsotnost v breme delodajalca. Tudi zato Slovenija po njenih besedah ni primer države, ki razume, kaj bi bilo treba storiti za gospodarstvo in njegovo večjo konkurenčnost.

Širši pogled na razmere v trgovski panogi je predstavila Melanie Seier Larsen iz Boston Consulting Group. Kot je povedala, so trgovci v zadnjih letih v "zoprnem položaju" in ta se bo še nadaljeval; sama celo meni, da se bo v naslednjih mesecih in letih še poslabšal. Potrošnikom v Evropi namreč ostaja manj denarja, ki ga lahko porabijo, le 18 odstotkov družin ima več denarja kot prej, je povedala.

"Lojalnost je skoraj ničelna," je nadaljevala. Cena je namreč v tem trenutku ključnega pomena za odločitev za nakup. V tem smislu še naprej visoko rast beležijo diskontni trgovci. "Ljudje enostavno bolj razmišljajo, kaj in kje kupujejo," je povedala. Prav tako je po vsem svetu opaziti rast trgovin z blagom iz druge roke. Po drugi strani za zdaj ni opaziti upada potrošnje za potovanja. "V času covida-19 smo vsi trpeli, ker nismo potovali," je pojasnila.

Strateška konferenca o trgovini je 17. po vrsti, tokrat jo je prvič spremljala podelitev priznanj za trajnostno poslovanje podjetij. Projekt so na TZS oblikovali za svoje člane z namenom prepoznavanja in predstavljanja dobrih poslovnih praks, ki jih trgovska podjetja izvajajo na področju varstva okolja in trajnosti.