Med drugim predlaga izboljšanje upravljanja železniške infrastrukture, zagotavljanje močnejših spodbud za tovornjake z nizkimi emisijami in boljše informacije o emisijah toplogrednih plinov v tovornem prometu.
Cilj je povečati učinkovitost v sektorju in mu pomagati, da prispeva k cilju zmanjšanja emisij iz prometa za 90 odstotkov do leta 2050, kot je določeno v evropskem zelenem dogovoru, hkrati pa omogočiti nadaljnjo rast enotnega trga EU, so sporočili iz Bruslja.
Kot so izpostavili, je gradnja železniških tirov draga in v EU vse bolj preobremenjena. Predlagana uredba bo tako optimizirala njihovo uporabo, izboljšala čezmejno usklajevanje, povečala točnost in zanesljivost ter na koncu privabila več tovornih podjetij k železnici, so prepričani na komisiji.
Ocenjujejo, da bodo imeli tudi potniki koristi od dodatnih železniških storitev, saj bo zmogljivost omrežja bolje izkoriščena, kar bo pozitivno vplivalo na čezmejne storitve, saj bo med drugim omogočalo pogostejše povezave in zgodnejše rezervacije vozovnic.
Kot so dodali, se sedanja pravila o upravljanju zmogljivosti določijo vsako leto, na nacionalni in ročni ravni, kar ne daje prednosti čezmejnemu prometu, zložen pristop pa povzroča zamude na mejah. To ovira delovanje enotnega trga, pogoste so tudi zamude zaradi zastojev, ki jih povzročajo neusklajena vzdrževalna dela.
Današnji predlog uredbe o uporabi železniških infrastrukturnih zmogljivosti na enotnem evropskem železniškem območju po pojasnilih Bruslja temelji na projektu za preoblikovanje voznih redov, ki ga vodi panoga.
"Cilj je boljše odzivanje na različne potrebe železniškega sektorja: stabilni vozni redi in zgodnja rezervacija vozovnic za potniške storitve ter prilagodljive vožnje vlakov, prilagojene dobavnim verigam ob pravem času za pošiljatelje tovora," so pojasnili.
Predlagajo tudi nove spodbude za uporabo nizkoemisijskih tovornjakov. Kot so pojasnili, se v EU več kot polovica tovora prevaža po cesti, ta promet pa pomembno prispeva k emisijam toplogrednih plinov.
Sedanja direktiva o težah in merah določa največjo težo, širino in višino za težka vozila. Današnji predlog spreminja ta pravila, da bi omogočila dodatno težo vozil, ki uporabljajo brezemisijske tehnologije, saj običajno povečujejo težo vozila. To bo spodbudilo uporabo čistejših vozil in tehnologij, ocenjujejo.
Spodbujala se bo tudi uporaba bolj aerodinamičnih kabin in drugih naprav za varčevanje z energijo, ne le za izboljšanje udobja in varnosti voznika, temveč tudi za povečanje učinkovitosti brezemisijskih pogonskih sistemov, kar pomeni mehanizem, ki prenaša moč motorja za premikanje vozila.
Predlog bo pod določenimi pogoji zagotovil tudi jasnost glede uporabe težjih in daljših vozil v čezmejnem prometu, ki so danes dovoljena v nekaterih državah članicah.
Komisija predlaga tudi skupni metodološki pristop za podjetja, da izračunajo svoje emisije toplogrednih plinov, če se odločijo za objavo teh informacij ali če jih morajo deliti iz pogodbenih razlogov. Predlagana metodologija temelji na nedavno sprejetem standardu ISO/CEN za količinsko opredelitev in poročanje o emisijah toplogrednih plinov, ki izhajajo iz delovanja prevoznih verig potnikov in tovora.
Zanesljivi podatki o emisijah od vrat do vrat bodo upravljavcem omogočili, da primerjajo svoje storitve, potrošnikom pa, da se ozaveščeno odločajo o možnostih prevoza in dostave, so še zapisali v sporočilu za javnost.
Predloge komisije bosta zdaj obravnavala Evropski parlament in svet po rednem zakonodajnem postopku.