Razlika med povprečnimi bruto maržami srbskih trgovcev in analizirane evropske skupine trgovcev na drobno na podlagi finančnih poročil za leti 2022 in 2023 znaša več kot šest odstotnih točk, pravijom v raziskavi Bloomberg Adrie.
Podatki o realni prodaji na drobno kažejo, da je bil konec decembra 2024 nakup v Srbiji le za okoli 20 odstotkov večji kot v enakem obdobju pet let prej. Čeprav je bil trend na splošno pozitiven, je realni prihodek od prodaje na drobno tudi v letu 2023 zabeležil rahel upad, čeprav so zaslužki realno rasli. Visoka stopnja inflacije je ogrozila razpoloženje potrošnikov, tako da je bilo do konca leta 2023 negativno.
Je pa Srbija leta 2023 v tem inflacijskem ciklu zabeležila rekordno inflacijo, kar je nominalno "koristilo" prodaji na drobno. Na stopnjo inflacije so v veliki meri vplivale rast cen proizvajalcev in uvoznih cen, vendar je učinek prelivanja viden z določenim zamikom.
Srbija in Slovenija z ramo ob rami Srbija in Slovenija si po povprečnih bruto maržah iz uradnih finančnih poročil stojita skoraj z ramo ob rami in sta pred drugima dvema analiziranima državama jadranske regije (BiH in Hrvaški). Če sliko razširimo na evropske trgovce, je v letih 2022 in 2023 razlikaveč kot šest odstotnih točk med povprečnimi bruto maržami srbskih trgovcev in analizirane evropske skupine trgovcev. |
Rast povprečnih letnih prihodkov od prodaje se je v letu 2023 upočasnila (14,3 odstotka) glede na leto prej (19,4 odstotka), vendar to ni pretirano vplivalo na dobičkonosnost. Povprečne in medianine vrednosti EBITDA marž so v teh dveh letih skoraj enake in sledijo konstantnemu trendu bruto marž.
Takšna dobičkonosnost srbske trgovce približuje ravni na kateri so trgovci v BiH, torej višji od slovenskih in nižji od hrvaških trgovcev. Na splošno lahko sklepamo, da je dobičkonosnost v regiji Adria višja od povprečja in mediane vrednosti evropskih trgovcev.
Po uradnih podatkih Bloomberg Adria ugotavlja, da so se spremembe stroškov nabave blaga prevalile na končnega kupca. Nedostopnost podatkov ne omogoča natančnejšega vpogleda v vzrok spremembe, torej ali je to posledica spremembe cene in/ali količine prodanega blaga. Seveda je dodaten dejavnik, ki ga je treba upoštevati, število maloprodajnih trgovin in posledice spremembe velikosti maloprodajne mreže.
Čeprav dosegajo podobne ravni bruto marž, so srbski trgovci zaradi višjih stroškov storitev in plač zaposlenih pod manjšim pritiskom na prihodke od prodaje kot na stroške. Natančneje, povprečni delež plač zaposlenih v prihodkih od prodaje za leto 2023 v Srbiji znaša 9,4 odstotka, v BiH 10,6 odstotka, v Sloveniji pa 12,9 odstotka.
Rahla odstopanja v smeri rasti bruto marž v opazovanih letih narekujejo vse večji razkorak med mediano vrednostjo bruto in EBITDA marže. Srbija je edina od opazovanih držav, vključno z vrednostmi evropskih trgovcev, katere trgovci imajo ta razpon v konstantnem porastu.
Vir: Bloomberg Adria
Foto: Arhiv Instore