Nova pravila se bodo začela uporabljati septembra 2026. "Na evropskem trgu trenutno obstaja veliko število zavajajočih okoljskih oznak oz. tako imenovanih zelenih trditev v zvezi z okoljskimi vplivi, dosežki ali zavezami, ki se nanašajo na blago ali poslovanje podjetij. Takšne trditve pa onemogočajo sprejemanje trajnostnih potrošniških odločitev. Potrošniki namreč težko presodijo, ali dejansko kupujejo okolju prijaznejše in trajnostno blago ali storitve," so ob uveljavitvi direktorive zapisali na ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport.
Nova direktiva - ki je začela veljati 26. marca, članice jo morajo v svoj pravni red prenesti do 27. marca 2026, uporabljati pa se bo začela 27. septembra 2027 - bo obravnavala prakse, kot so zavajajoče zeleno oglaševanje ali lažne trditve o izdelkih, ki trajajo manj, kot bi pričakovali.
"S tem bo zagotovila ustrezne in zanesljivejše informacije o trajnostni naravi blaga. Potrošniki bodo zato lažje sprejemali informirane odločitve o nakupu blaga in v večji meri prispevali k bolj trajnostni potrošnji," so prepričani na ministrstvu.
Podpredsednica Evropske komisije Vera Jourova je po navedbah Evropske komisije ob uveljavitvi direktive povedala, da opremljanje porabnikov z orodji za ukrepanje v prid zelenemu prehodu pomeni opremljanje državljanov z orodji za informirano izbiro in za preprečitev praks, kot so zeleno zavajanje in namerno hitro zastaranje izdelkov.
Evropski komisar za pravosodje Didier Reynders pa je ocenil, da bodo z novimi pravili porabniki dobili odgovore na vprašanja glede tega, ali so določeni izdelki resnično trajnostni, ali so takšni izdelki na voljo in ali je okoljskim trditvam na izdelkih mogoče zaupati.
Direktiva predvideva prepoved nepoštenih poslovnih praks, ki se nanašajo na navajanje okoljskih trditev v zvezi s prihodnjo okoljsko uspešnostjo podjetja blaga ali storitev brez jasnih, objektivnih, javno dostopnih in preverljivih zavez, na prikazovanje znaka trajnostnosti, ki ne temelji na shemi certificiranja ali ga ne določijo javni organi, zavajanje in prikrivanje informacij glede vpliva in nujnosti posodobitev programske opreme ter na okoljske ali družbene značilnosti blaga in vidike krožnosti, kot so trajnost, popravljivost ali zmožnost recikliranja, so strnili na ministrstvu.
Podjetja bodo morala po novem potrošnikom pred sklenitvijo pogodbe zagotoviti tudi informacije glede tržne garancije trajnosti, posodobitve programske opreme, informacije v zvezi s popravljivostjo, rezervnimi deli, navodili za popravilo in vzdrževanje ter informacije o okolju prijazni dostavi.
Direktiva uvaja usklajeno oznako v primeru ponujene proizvajalčeve tržne garancije trajnosti, ko je ponujena brez dodatnih stroškov in velja več kot dve leti z opozorilom o obstoju zakonskega jamstva o skladnosti.
Predvideva tudi usklajeno obvestilo pri podajanju informacij o zakonskem jamstvu o skladnosti z navedbo glavnih elementov zakonskega jamstva, vključno z njegovim minimalnim trajanjem dveh let, so strnili.
Pričakujejo, da bodo potrošniki zaradi novih pravil težje zavedeni, na prodajnih policah pa lažje opazili tisto blago, ki je boljše za okolje. S tem bodo lahko izbrali bolj trajnostno proizvedeno blago in s tem prispevali k zelenemu prehodu.
Podjetjem pa bodo nove določbe zagotovile jasna pravila in jim zagotovila enake konkurenčne pogoje z zagotavljanjem poštenih, razumljivih in zanesljivih okoljskih trditev, menijo na ministrstvu. Dodajajo, da bo preprečevanje zlorab na področju zelenega oglaševanja podjetjem dalo možnost, da na trgu ne tekmujejo zgolj s ceno in kvaliteto, ampak tudi s trajnostno naravnano proizvodnjo.
Vir: Sta
Foto: Pixabay