Posel & Wolt: Od globalnega nazaj k lokalnemu

ANALIZA

Slovenija

27.02.2024

Slovenska podjetja so v štirih letih ustvarila več kot 100 milijonov evrov prihodkov prek platforme Wolt.

Današnji potrošniki pričakujejo, da bo skoraj vse – od živil do prehranskih dopolnil, igrač in elektronike – prispelo na njihov prag v le nekaj minutah po oddaji naročila. Ker si želijo hitre dostave, na spletu najraje izberejo lokalno, kar je odlična priložnost za domače ponudnike. Raziskava neodvisnega podjetja Norstat kaže, da lahko prek povezovanja s platformami, kot je Wolt, premostijo vrzel pri dostavi in s tem poskrbijo za rast svojega poslovanja.

Globalno gledano so podjetja na platformi Wolt zgolj v letu 2022 generirala več kot 3 milijarde evrov prihodkov, v Sloveniji pa več kot 100 milijonov prihodkov od samega začetka delovanja platforme. Da bi lažje razumeli vpliv platform na lokalno gospodarstvo, je neodvisno podjetje Norstat izvedlo raziskavo, v kateri je sodelovalo 807 lokalnih podjetij iz 23 držav. Raziskava potrjuje, da platforme lokalnim podjetjem omogočajo konkurenčnost, prisotnost na trgu in posledično pomembno prispevajo k njihovi rasti poslovanja. Podatki prav tako kažejo, da bi v primeru prenehanja delovanja platform lokalna podjetja zabeležila upad prihodkov za tretjino, lastne dostave pa si z vidika stroškov ne bi mogla privoščiti.

Motorji rasti za lokalna majhna in srednja podjetja

V raziskavi, v kateri so sodelovale trgovine in restavracije iz 500 mest, je kar 86 % malih podjetij, 11 % srednje velikih podjetij in 3 % večjih podjetij. 87 % ima le eno ali največ dve lokaciji, podobno je v Sloveniji, kjer je ta delež 81-odstoten. Več kot polovica majhnih in srednjih lokalnih podjetij poudarja, da so platforme pomembno gonilo rasti, kar 42 % pa jih pravi, da so s pomočjo platform povečali obseg poslovanja in odprli dodatno lokacijo.

Podobno je tudi pri nas, saj slovenska podjetja kot največjo prednost sodelovanja s platformami navajajo doseg novih strank (86 %) in povečanje prihodkov (29 %).

Kot poudarja Matej Selan, solastnik restavracije Maharaja, je segment malih in srednjih podjetij tisti, ki s svojo prilagodljivostjo in inovativnostjo poganja sodobne gospodarske tokove. »Platforme nam zagotavljajo konkurenčnost z velikimi podjetji in prisotnost na trgu, saj gre za učinkovit prodajni kanal,« še dodaja.

Na globalni ravni takoj za prodajo na lokaciji ponudnika, ki še vedno predstavlja največji vir prihodka (57 %), sledi prodaja na platformah, ki znaša skoraj tretjino, medtem ko lastna dostava predstavlja zgolj 7 %. V Sloveniji več kot 70 % prihodkov na platformah prinaša Wolt, preostalo pa drugi konkurenčni ponudniki. Prav tako 59 % ponudnikov odgovarja, da bi bili prihodki od prodaje nižji, če se v preteklosti ne bi pridružili platformam, 54 % pa jih pravi, da bi bila rast novih strank bistveno manjša.

Kako premostiti vrzel pri dostavi?

Lokalni ponudniki v Sloveniji kot ključni razlog za pridružitev platformam navajajo predvsem stroškovne in časovne dejavnike, ki vplivajo na vzpostavitev lastne dostavne flote. Več kot polovica (62 %) jih meni, da je vzpostavitev lastne dostavne flote časovno potratna in da je težko zagotoviti kader. Prav tako navajajo, da je število naročil, ki bi jih prejeli prek lastne dostavne flote, premajhno, da bi jo lahko stroškovno upravičili, ter da je skoraj nemogoče predvideti, kdaj in koliko naročil lahko pričakujejo. Če bi platforme, kot je Wolt, prenehale ponujati te storitve, bi približno 70 % ostalo brez možnosti dostave na dom in brez tretjine prihodkov.

Malim in srednjim podjetjem prav tako velikokrat primanjkuje finančnih sredstev za vzpostavitev lastne spletne trgovine in vsi omenjeni dejavniki v bistvu ustvarjajo vrzel pri dostavi. Platforme jo pomagajo premostiti, saj ponujajo enostaven in hiter dostop do orodij, ki jih uporabljajo vodilni svetovni akterji v e-trgovini.

Kot pojasnjuje direktor podjetja Wolt Slovenija Clemens Brugger (na spodnji fotografiji)se je vloga platform bistveno spremenila: »Ves čas stremimo k razumevanju svoje vloge v mestih, v katerih delujemo. V Sloveniji smo prisotni že štiri leta in ugotavljamo, da nismo le dostavna služba, temveč celovita platforma, ki lokalnim partnerjem omogoča rast in prilagoditev v hitro spreminjajočem se digitalnem gospodarstvu. Trendi kažejo, da so takšne dostavne platforme postale ključni partnerji lokalnih podjetij, saj zapolnjujejo vrzel v dostavi in spodbujajo gospodarsko rast.«

Lokalna podjetja generalno optimistična – osredotočena na širitev

V evropskih državah lokalne ponudnike najbolj bremenita dva dejavnika, in sicer, iskanje delavcev (45 %) ter stroški zalog in surovin (34 %). Sicer generalno podjetja ostajajo dokaj optimistična in se bodo v prihodnosti osredotočala predvsem na povečanje svoje baze potrošnikov (70 %). Številna podjetja si v prihodnosti želijo tudi širiti in odpreti nove restavracije ali trgovine (42 %), medtem ko se bo tretjina podjetij osredotočila na zaposlovanje novih ljudi. Prav tako se v Evropi več kot dve tretjini lokalnih ponudnikov že osredotoča na trajnost pri svojem poslovanju. Več kot polovica jih v ospredje postavlja zmanjševanje odpadkov in bo to počela tudi v prihodnosti ter ponudila trajnostno embalažo oz. embalažo za večkratno rabo.

Vir/Foto: Wolt