Po letu 2035 bo v EU po načrtih prepovedana prodaja novih avtomobilov z motorjem z notranjim zgorevanjem. Prepoved bo veljala tudi za lahka gospodarska vozila. Težka bodo iz nje izvzeta, vendar pa je tudi zanje prej ali slej pričakovati dodatno zvišanje okoljskih standardov.
Lažja električna tovorna vozila je na naših cestah videti že nekaj časa, med drugim za dostavo v urbanem okolju. Elektrifikacija težjih poteka počasneje.
Glavna težava visoka cena
V Združenju za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije so za STA pojasnili, da so se nekateri njihovi člani že odločili za nakup električnih tovornih vozil - tako težkih kot manjših dostavnikov. "Število je zanemarljivo. Po naših podatkih govorimo o skupaj nekaj več kot 20 vozilih," so navedli. Večina prevoznikov je po njihovih navedbah kot razlog za nakup navedla testiranje oziroma dogovor z naročniki, ki skušajo zaradi zahtev EU dosegati višje okoljske standarde.
Zaradi majhnega vzorca je o izkušnjah težko govoriti, vendar pa so prva opažanja izpostavila predvsem težave, so zapisali. "Prva težava je zelo visoka nabavna cena, ki lahko doseže trikratnik cene običajnega vozila. Ker je prevoznik ne more prenesti na naročnika, je prevoz s takšnim vozilom težko rentabilen," so navedli.
Težave se med drugim pojavljajo tudi pri krajšem dosegu takšnih vozil, kar je posebej izrazito v mednarodnem prevozu, a se pozna tudi pri dostavah na daljših razdaljah po Sloveniji, če se vozilo vmes ne vrne v bazo.
Težave so tudi s polnilno infrastrukturo za težja tovorna vozila. Po podatkih združenja je v Sloveniji praktično ni, podobno je tudi v soseščini. "Evropska infrastruktura po našem mnenju še zdaleč ni pripravljena na tako ambiciozen zeleni prehod na področju transporta, kot ga narekuje politika. Vprašljiva so tudi sredstva za postavitev takšnih polnilnic; tudi če je na voljo ustrezna električna napeljava, je gradnja električne polnilnice do petkrat dražja kot gradnja polnilnice na fosilna goriva," so navedli.
"Govorimo torej o ne ravno dobrih izkušnjah pri uporabi električnih vozil. Zares uporabna so lahko lažja električna dostavna vozila ali avtobusi na krajših razdaljah z vračanjem takšnega vozila v bazo podjetja, kjer ima prevoznik lastno polnilnico za električna vozila," so zapisali.
Tudi v Avto-moto zvezi Slovenije ocenjujejo, da so "še najbolj smiselni" lahki dostavniki na električni pogon. "Veliko javnih služb, ki uporabljajo tovrstne dostavnike, že ima električne, še zlasti v večjih mestih," so navedli za STA.
Ob lastnem preizkusu jih eno od električnih kombiniranih vozil ni prepričalo, da je električni pogon smiseln. "Ta dostavnik ima namreč majhen doseg in zaradi težkega akumulatorskega sklopa tudi (pre)majhno nosilnost, da bi bil res uporaben. Velikanska ovira je tudi cena, ki je skoraj še enkrat višja od primerljivega dizelskega dostavnika," so dodali.
Z enim tovornjakom letno privarčujejo 15.000 litrov goriva
Za nakup električnega vozila za težji tovor so se odločili v novomeški farmacevtski družbi Krka. Kot so zapisali v sporočilu za javnost, so takšno vozilo začeli uporabljati kot prvi v Sloveniji, namenjeno pa je razvozu izdelkov po Sloveniji.
Z električnim tovornjakom bodo letno prevozili več kot 50.000 kilometrov. Kot so izračunali, bodo s tem letno privarčevali več kot 15.000 litrov goriva. "Tovornjak enake kategorije, ki deluje na fosilna goriva, bi ustvaril več kot 40 ton ogljikovega dioksida. Da bi izničili negativni učinek, bi bilo treba posaditi 2600 dreves," so dodali.
Dobavitelj: Zanimanje za električna gospodarska vozila počasi narašča
V družbi Autocommerce, ki je kot del skupine Emil Frey generalni zastopnik za gospodarska vozila Daimler Truck za Slovenijo, opažajo, da zanimanje za električna gospodarska vozila počasi narašča. Kot pomemben mejnik na tem področju so izpostavili nov model iz družine Mercedes-Benza, ki lahko z enim polnjenjem prevozi 500 kilometrov in omogoča megavatno polnjenje od 20 do 80 odstotkov polne moči baterije v približno pol ure. Prvo naročilo za ta model so v Sloveniji že podpisali, stranki pa bodo vozilo predali predvidoma konec letošnjega leta.
Glede dosega električnih tovornih vozil so pri Autocommerce izpostavili, da večina transportnih opravil na dolge razdalje v okviru delovnih praks prevoznikov ne zahteva dosega, večjega od približno 500 kilometrov. "Vozniki tovornih vozil v EU morajo po največ štirih urah in pol vožnje narediti najmanj 45-minutni odmor. V tem času je mogoče vozilo dovolj napolniti za preostanek poti," so zapisali za STA.
Vir: Sta
Foto: Arhiv Instore