SLO bocni levo
SLO bocni desno

Konec kajenja?

Slovenija

20.03.2025

Kako lahko Evropa reši milijone življenj in spodbuja gospodarsko rast?

Zgoraj zapisana naslov in podnaslov sta prevod nedavno objavljenega poročila neprofitne organizacije EPIC (European Policy of Innovative Council) – Evropskega sveta za inovativne politike*. V nadaljevanju objavljamo ključne povzetke tega poročila.

Uvod

Evropa ima priložnost, da konča kajenje – ne z drakonskimi prepovedmi, temveč s prehodom na manj škodljive alternative. Tradicionalne strategije boja proti tobaku niso prinesle želenih rezultatov. Stroga regulacija in visoke davčne obremenitve sicer zmanjšujejo dostopnost cigaret, a hkrati krepijo črni trg in ohranjajo visoko stopnjo nikotinske odvisnosti. To poročilo raziskuje, kako bi Evropa lahko zmanjšala zdravstvene posledice kajenja, hkrati pa ohranila stabilnost gospodarskega sektorja, ki je tesno povezan s tobačno industrijo.

Težava s tradicionalno regulacijo tobaka

Tobak je v Evropi dolgo igral pomembno gospodarsko vlogo, vendar je zaradi svojih škodljivih učinkov deležen vse večjih omejitev. Regulacija se pogosto izvaja na podlagi ideoloških stališč, pri čemer obstajata dve skrajnosti:

  • Prohibicionisti zagovarjajo popolno prepoved tobaka in stigmatizacijo kadilcev.
  • Zagovorniki osebnih svoboščin menijo, da je kajenje stvar osebne izbire in da prepovedi ne rešujejo težave.

Vendar realnost kaže, da nekatere države, ki so uvedle uravnotežene strategije prehoda na varnejše alternative, beležijo veliko boljše rezultate pri zmanjševanju kajenja kot države, ki sledijo zgolj restriktivnim ukrepom.

Alternativne rešitve: Primer Švedske

Švedska je vodilna evropska država pri zmanjševanju kajenja. Ključ do njihovega uspeha je snus, vrsta oralnega tobaka, ki je bistveno manj škodljiv od cigaret. Ker snus na Švedskem ni bil prepovedan, se je uporaba cigaret drastično zmanjšala. Medtem ko je v drugih evropskih državah še vedno velik delež prebivalstva kadilcev, je stopnja kajenja na Švedskem upadla s 23,9 % leta 2010 na 10,9 % leta 2024. Ta prehod je prinesel tudi občutno nižje stopnje pljučnega raka in drugih bolezni, povezanih s kajenjem.

Ta primer kaže, da prepovedi niso edini način za zmanjšanje kajenja – bolje deluje spodbujanje manj škodljivih alternativ.

Gospodarski vpliv tobačne industrije v Evropi

Tobačna industrija je eden pomembnih gospodarskih sektorjev v EU. Prispeva:

  • 223,7 milijarde evrov letno k evropskemu BDP, kar predstavlja 1,3 % celotnega BDP EU.
  • 2,1 milijona delovnih mest v sektorju pridelave, predelave, prodaje in distribucije.
  • 112,9 milijarde evrov letno v davkih, kar pomeni, da tobačna industrija pokrije 55,4 % celotnega obrambnega proračuna EU.

Če bi Evropa nenadno prepovedala kajenje brez ustreznih alternativ, bi lahko izgubila velik del teh prihodkov, hkrati pa bi s tem povečala razmah črnega trga, ki je že zdaj odgovoren za izgubo 11,6 milijarde evrov letno zaradi nedovoljene trgovine s cigaretami.

Tobačni trg in nevarnost črnega trga

Tobačna industrija je edinstvena v tem, da je zelo odporna na regulacijo. Kljub strogim ukrepom je v EU 8,3 % vseh pokajenih cigaret ilegalnih. Prepoved ali močno zvišanje davkov vodi v povečan črni trg, pri čemer pomembno vlogo igra Kitajska, ki je največji svetovni izvoznik nezakonitih nikotinskih izdelkov.

Zaradi omejitev pri reguliranih tobačnih izdelkih se povečuje trg nezakonitih e-cigaret in ogrevanih tobačnih izdelkov. Po ocenah bi lahko nezakoniti uvozi iz Kitajske presegli 10 milijard evrov, kar ne le zmanjšuje davčne prihodke EU, temveč pomeni tudi večje zdravstvene tveganje zaradi nepreverjene kakovosti izdelkov.

Rešitev: Pristop zmanjševanja škode

Namesto popolne prepovedi bi morala Evropa sprejeti pragmatičen pristop, ki bi:

1. Spodbujal prehod na varnejše nikotinske izdelke – elektronske cigarete, ogrevane tobačne izdelke in nikotinske vrečke.
2. Znižal davke na varnejše alternative v primerjavi s klasičnimi cigaretami, da bi bile privlačnejša izbira za kadilce.
3. Preprečil razrast črnega trga z ustrezno regulacijo in nadzorom kakovosti izdelkov.
Ta strategija bi omogočila, da se stopnja kajenja v Evropi bistveno zmanjša, ne da bi pri tem povzročila gospodarsko škodo ali ogrozila zdravstvene standarde.

Primeri uspešnih strategij

Velika Britanija, Japonska in Švedska so že uvedle sorazmerne regulacije, ki upoštevajo razliko med različnimi vrstami tobačnih izdelkov:

  • V Veliki Britaniji država aktivno spodbuja prehod na elektronske cigarete kot del strategije opuščanja kajenja.
  • Na Japonskem se je po uvedbi nižjih davkov na ogrevane tobačne izdelke močno zmanjšala prodaja klasičnih cigaret.
  • Švedska je s spodbujanjem uporabe snusa dosegla najnižjo stopnjo kajenja v Evropi.
    Vse to kaže, da je mogoče zmanjšati škodljive učinke kajenja brez popolne prepovedi.

Ključni izzivi za EU

Evropska komisija trenutno pripravlja prenovo Direktive o tobačnih izdelkih (TPD) in Direktive o obdavčitvi tobaka (TTD). Obe direktivi bosta imeli pomembne posledice tako za javno zdravje kot za gospodarstvo.

  • Če bo regulacija preveč restriktivna, obstaja nevarnost večjih izgub v javnih prihodkih, povečanega črnega trga in izgube delovnih mest.
  • Če bo regulacija premišljena, bo omogočila prehod na varnejše alternative in hkrati zagotovila stabilnost gospodarstva.

Pragmatična regulacija, ki temelji na znanstvenih dokazih in ne ideologiji, bi omogočila boljše javnozdravstvene rezultate, ne da bi pri tem ogrozila evropsko gospodarstvo.

Zaključek: Priložnost za prehod na inovativne rešitve

Evropa se mora odločiti: ali bo še naprej sledila neučinkovitim prohibicijskim politikam ali pa bo sprejela strategijo zmanjševanja škode. Spodbujanje varnejših alternativ lahko:

  • zmanjša škodo zaradi kajenja,
  • izboljša javno zdravje,
  • prepreči ekonomske izgube in izgubo delovnih mest,
  • zmanjša odvisnost od črnega trga.

Če bo Evropa sprejela ta pristop, lahko do leta 2040 doseže skoraj popolno odpravo kajenja, ne da bi pri tem ogrozila svojo gospodarsko stabilnost.

Povezava do celotnega poročila EPIC: https://thinkepic.eu/publication/the-end-of-smoking-a-pragmatic-path-to-saving-lives-and-boosting-growth/ 

Beseda o EPIC

Evropski svet za inovativne politike (EPIC) je neprofitna organizacija s sedežem v Bruslju, ki združuje raziskovalno delo s praktičnimi pobudami za oblikovanje učinkovitih javnih politik v Evropi. Njihovo poslanstvo je oblikovati rešitve, ki temeljijo na podatkih, in spodbujati politične odločitve, ki koristijo družbi in gospodarstvu. EPIC sodeluje z oblikovalci politik, industrijskimi voditelji, strokovnjaki in aktivisti ter si prizadeva za bolj konkurenčno, trajnostno in demokratično Evropo.

Vir/Infografika: EPIC