Ključne ugotovitve:
- Rast mobilnih plačil: 70 % Slovencev je že uporabilo mobilni telefon za plačilo. Kar 87 % bi jih uporabljalo mobilno plačilno aplikacijo.
- Prihodnja preferenca: 31 % vprašanih izraža preferenco za mobilna plačila v naslednjih petih letih.
- Varnost na spletu: 83 % vprašanih spletno nakupovanje zaznava kot varno.
- Upravljanje financ: 80 % verjame, da dobro upravlja s finančnimi sredstvi, vendar le 20 % uporablja orodje za osebno finančno upravljanje.
- Zaupanje v biometrijo: 49 % ciljne skupine uporablja biometrične metode, kjer je to mogoče, 21 % jih najraje uporablja prepoznavanje prstnega odtisa.
- Finančno izobraževanje: Samo 6 % se jih je udeležilo kakršnegakoli finančnega tečaja. 77 % je mnenja, da ne potrebuje finančnega usposabljanja.
Kartice ostajajo ključni element, pri nakupih manjših zneskov naskok mobilnih naprav
Plačilne navade ostajajo stabilne. Malo več kot tretjina Slovencev pravi, da se njihove plačilne navade v zadnjih treh letih sicer niso spremenile, niti ne načrtujejo sprememb v svojem načinu plačevanja (37 %). Obenem jih 13 % navaja, da več plačujejo z mobilnimi aplikacijami, slaba petina (19 %) namerava tovrsten način plačevanja izbrati v prihodnjih treh letih. Zelo opazno povečan delež kaže izrazito pozitiven trend. Približno trije od desetih v ciljni skupini načrtujejo, da bodo večinoma plačevali s plačilnimi karticami. Hkrati je zaznati upadajoč trend pri tistih, ki načrtujejo pogostejšo uporabo gotovine, kar je nekoliko v nasprotju z ugotovitvami, da je uporaba gotovine v preteklih letih dejansko naraščala.
Pri vsakodnevnih nakupih prevladujejo debetne kartice kot najbolj priljubljen način plačila pri več kot četrtini Slovencev (2025: 26 %), kar 86 % jih uporablja tedensko. Pri plačilih do 5 evrov se kot najljubša izbira kaže gotovina (2025: 36 %), sledijo debetne kartice, ki ji izbere slaba četrtina Slovencev (23 %), v ospredje pa z opaznim naskokom prihajajo mobilni telefoni in ostale pametne naprave. Pri plačevanju zneskov vrednosti do 5 evrov mobilni telefoni postanejo najljubša izbira za slabo petino (16 %), 15 % pa se jih odloči glede na prodajno mesto. Različnost izbire plačil kaže, da vse več potrošnikov razmišlja o različnih možnostih plačevanja, kar nakazuje, da se tradicionalne navade postopoma spreminjajo, Slovenci pa čedalje bolj prehajajo v mobilno dobo. V primerjavi s preteklimi leti je bil dolgoročni trend pri plačilih do 25 EUR v prid debetnim karticam.
Zanimiv je tudi preobrat v trendu posedovanja kartic, kjer je prišlo do povečanja lastništva dveh kartic (2024: 33%, 2025: 39 %), več kot dve tretjini (68 %) poseduje več kot eno kartico, medtem ko manj imetnikov kartic poroča, da jih uporablja pogosteje kot v preteklem letu. Kljub visokem naraščanju uporabe aplikacij za mobilna plačila (2024: 60 %; 2025: 70 %) je fizični nadzor nad plačilno kartico namreč še vedno (izjemno) pomemben za 85 % Slovencev. Polovica zaupa, da so podatki njihove plačilne kartice varno shranjeni, med tistimi, ki (sploh) ne zaupajo (13 %), pa največji delež izpostavlja skrb pred zlorabo kartice (65 %), nepooblaščenim dostopom do osebnega računa (56 %) ter možnostjo, da bi bili njihovi podatki razkriti nepooblaščenim osebam (47 %).
Mobilna plačila v porastu, spletno nakupovanje stabilno
Delež spletnih kupcev se je stabiliziral pri približno 4 od 5 Slovencev (78 %), pri čemer največ kupujejo oblačila, obutev in modne dodatke (60 %), kar predstavlja 4-odstotno povečanje v primerjavi z letom 2024. Statistično značilno rast je zaznati tudi pri nakupu letalskih vozovnic, nastanitev in vstopnic za dogodke. Plačilne kartice ostajajo najpogostejši način plačila na spletu v slovenskih spletnih trgovinah, v primerjavi z letom 2024 se je občutno povečal tudi delež nakupov z mobilnimi denarnicami bank (2024: 15,8 %, 2025: 20,8 %). Obe plačilni metodi sta v porastu, medtem ko plačevanje prek gotovine, spletne ali mobilne banke rahlo pada. Pri tem 28 % nakupuje večinoma v slovenskih spletnih trgovinah, večinoma pa so mnenja, da je spletno nakupovanje (zelo) varno (85 %). Med razlogi za nezaupanje prevladuje strah pred zlorabo kartice (69 %), sledita nezaupanje spletnim trgovinam (38,5 %) in skrb glede dolgotrajnega reševanja težav (36 %). Nekoliko manj kot tretjina ne zaupa opisom izdelkov (31 %), približno četrtina pa še vedno ne zaupa spletnim plačilom (25 %).
Slovenci smo pri mobilnih plačilih vse bolj odprti za digitalne rešitve. Mobilna plačila so dosegla visoko stopnjo priljubljenosti, saj je 70 % vprašanih za plačilo uporabilo mobilni telefon (leta 2024: 60 %). Flik ostaja najbolj priljubljena mobilna plačilna metoda (2025: 36 %; 2024: 32 %), povečuje se uporaba mobilnih denarnic drugih tehnoloških ponudnikov. Mobilna plačila se najpogosteje uporabljajo pri spletnih nakupih (pri skoraj 60 % uporabnikov mobilnih plačil, oziroma dva od petih). Dobra polovica (55 %) mobilna plačila uporablja v trgovinah in na bencinskih servisih, v restavracijah in barih pa 45 %, tretjina na kioskih in parkomatih (33 %). Na splošno skoraj v vseh nakupnih okoljih mobilna plačila pridobivajo na deležu, kar kaže na stabilno rastoči trend.
Zanimiv je tudi podatek, da bi 35 % vprašanih opustilo fizične plačilne kartice, če bi se te shranile v mobilno aplikacijo. Večina (87 %) bi jih bila pripravljena tudi uporabljati. Več kot polovica (57 %) bi uporabljala aplikacijo svoje banke, 43 % pa bi razmislilo tudi o aplikacijah drugih ponudnikov. 13 % takšne aplikacije ne bi uporabljalo, vendar se ta delež skozi leta počasi zmanjšuje (2021: 16 %, 2025: 13 %).
Večina mobilni telefon uporablja za mobilno bančništvo (73 %), vse več pa tudi za plačevanje na prodajnih mestih (62 %), medtem ko delež tistih, ki ga ne uporabljajo za nobeno drugo finančno storitev, vztrajno upada. V prihodnjih petih letih bodo plačilne kartice navkljub zmanjšanju deleža ostale najbolj priljubljen način plačevanja (42 %), priljubljenost raste tudi plačevanju z mobilnim telefonom (2021: 26 %, 2022: 25%, 2023: 23 %, 2024: 29 %, 2025: 31 %), čeprav je rast postopna in ne tako izrazita kot v preteklem letu.
»Slovenija je eden najbolj naprednih trgov v regiji, ko govorimo o digitalnih plačilih,« pravi Luka Gabrovšek, Country Manager v družbi Mastercard Slovenija. Poudarja, da so potrošniki odprti za inovacije, saj so brezstična plačila že standard, mobilne denarnice pa hitro pridobivajo na priljubljenosti. »Bančna infrastruktura je sodobna in omogoča uvajanje novih tehnologij, kar nam daje odlične pogoje za razvoj naprednih rešitev,« dodaja Gabrovšek in zaključuje, da visoka stopnja zaupanja v digitalne storitve ustvarja idealno okolje za uvajanje inovacij, kar Sloveniji omogoča, da postane referenčni primer za širšo regijo.
Spremembe v zaznavanju varnosti in avtentikacije
Brezstično plačevanje se še vedno široko dojema kot hitro in enostavno pri večini (85 %). Več kot polovica ciljne skupine meni, da je varno (55 %), najboljša izbira pri plačevanju (52 %) in tudi boljše kot plačevanje z gotovino (51 %). Prav tako je opazen pomemben upad deleža tistih, ki verjamejo, da brezstično plačevanje zagotavlja boljšo uporabniško izkušnjo kot kartice (2024: 67 %, 2025: 61 %), da je varno (2024: 62 %, 2025: 55 %), da je najboljši način plačevanja (2024: 57 %, 2025: 52 %) in da je boljše od plačevanja z gotovino (2024: 57 %, 2025: 51 %).
Pri avtentikaciji se kot najpogostejša metoda uporablja aplikacija mobilne banke ali denarnice (28 %). Kar skoraj polovica (49 %) uporablja biometrične metode, kjer je to mogoče, pri čemer 21 % najraje uporablja prepoznavanje prstnega odtisa. Raste tudi priljubljenost prepoznavanja obraza, saj se je delež v primerjavi z letom 2021 podvojil (2025: 14 %, 2021: 7 %). Obenem dobra polovica (57 %) vprašanih meni, da je avtentikacija z mobilnim telefonom udobnejša od drugih metod. Kot najvarnejšo metodo Slovenci še vedno uvrščajo enkratno geslo (80 %), 50 % pa jih zaupa v varnost shranjevanja podatkov plačilne kartice pri izdajatelju.
Zmanjšanje udeležbe v finančnem izobraževanju
Čeprav velika večina (80 %) verjame, da zna dobro upravljati z denarjem, jih le 20 % uporablja orodje za finančno upravljanje. Skoraj polovica (45 %) pri tem uporablja kartične izpiske. Poznavanje natančnih stroškov kartice je pri 53 % imetnikov. Najbolj opazen premik se je zgodil na področju finančne pismenosti: le 6 % Slovencev je obiskalo finančni tečaj, kar je bistveno zmanjšanje v primerjavi z zimo 2024 (13 %). Kljub temu se je hkrati zmanjšal tudi delež tistih, ki menijo, da potrebujejo dodatno usposabljanje (iz 36 % na 23 %).
Slovenija se z digitalnimi in mobilnimi plačilnimi rešitvami še naprej uveljavlja kot digitalno zrela družba, ki aktivno sprejema sodobne tehnološke trende. Naraščajoča uporaba plačilnih kartic ostaja dopolnjena z izjemnim porastom mobilnih plačil, ki omogočajo hitre in udobne transakcije prek pametnih telefonov. Vse večja pripravljenost potrošnikov na uporabo biometričnih tehnologij, kot sta prepoznavanje prstnih odtisov, zagotavlja dodatno udobje in varnost pri plačevanju.
Kljub temu, da Slovenci visoko ocenjujejo svojo zmožnost upravljanja z denarjem, ostaja področje finančne pismenosti in uporabe namenskih orodij za upravljanje osebnih financ priložnost za izboljšave. Spremembe, ki jih navaja raziskava Masterindex 2025, kažejo na vse večjo agilnost slovenskega trga in postavljajo trdne temelje za prihodnost digitalnega poslovanja.
Vir: Mastercard
Foto: UmweltBank AG


