Razlog je odprava indijskih omejitev glede izvoza riža. Po treh letih izjemne nestanovitnosti se trg sooča s preveliko ponudbo (leta 2024 so proizvedli 541 milijonov ton), kar še dodatno znižuje cene in ruši ravnovesje med svetovnimi proizvajalci in uvozniki.
Indija je največji svetovni izvoznik riža. Ta država je leta 2022 omejila izvoz, da bi zajezili rast svetovnih cen (povečanje za 19 % v letih 2022 in 2023), ki jo je povzročila predvsem vojna v Ukrajini in neugodne vremenske razmere v Aziji.
Ponovno odprtje izvoza leta 2024 je skupaj z rekordnimi letinami v Aziji povzročilo 35-odstotni padec cen v samo enem letu. Glede na pozitivne napovedi proizvodnje za leto 2026 in morebitno vrnitev podnebnega pojava El Niño v četrtem četrtletju 2025 pričakujejo, da se bo s presežno ponudbo nadaljevalo tudi v letu 2026. Cene se bodo verjetno še naprej nižale do konca leta 2025, z možno stabilizacijo v letu 2026 na ravneh, ki jih v zadnjih desetih letih še ni bilo.
Riž je najbolj porabljeno osnovno živilo na svetu, celo pred pšenico in koruzo.
Kljub svojemu pomenu za prehransko varnost se z rižem na svetovnem trgu trguje relativno malo, pri čemer Azija, ki predstavlja skoraj 90 % svetovne proizvodnje in porabe , ostaja glavni akter.
Podsaharska Afrika je zelo odvisna od azijskega uvoza. Leta 2024 je pet azijskih držav predstavljalo 75 % svetovnega izvoza, vključno s 40 % iz Indije, kar še povečuje ranljivost afriških držav za politične odločitve azijskih gospodarstev.
Japonska vlada znižala cene riža Iz državnih zalog je japonska vlada poleti sprostila dodatne količine riža, več kot 300.000 ton. Državne rezerve so prodali neposredno trgovcem na drobno in s tem znižalali cene za potrošnike. Zaloge iz rezerv so bile na trgovskih policah že konec junija. Višje cene riža so bile pred tem deloma posledica škode na pridelkih zaradi izjemne vročine in vse večjega povpraševanja zaradi turizma, kar vse bolj skrbi vlado, ki je že februarja sprostila del državnih rezerv riža, a ukrep na nižanje cen dolgo ni imel učinka. |
Vir: Svetovni mediji
Foto: Arhiv InStore