Avtorica:: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Fructal letos praznuje 80. obletnico. Kako bi povzeli najpomembnejše trenutke v zgodovini podjetja in kaj ocenjujete za največji dosežek?
Fructal je ena najbolj prepoznavnih in cenjenih blagovnih znamk nekdanje Jugoslavije, z bogato tradicijo in močno čustveno povezavo s potrošniki po vsej regiji. V osmih desetletjih obstoja je podjetje zgradilo sloves sinonima za kakovost, naravno in inovativno. Vrednote, ki jih dosledno negujemo še danes. Eden ključnih trenutkov v novejši zgodovini Fructala je seveda pridružitev domači skupini Nectar leta 2011. To je še okrepilo naš položaj na trgu in odprlo nove možnosti za razvoj. Danes Fructalove izdelke izvažamo na vse celine, blagovna znamka pa ostaja vodilna v kategoriji sadnih sokov in pijač v državah nekdanje Jugoslavije. Naš največji dosežek je, da nam je v vseh letih uspelo ohraniti vodilni položaj in ostati dosledni svojim vrednotam, zlasti v očeh potrošnikov. Nenehno vlagamo v tovarno in inovacije, s ciljem ohraniti položaj in izboljšati ponudbo z novimi, sodobnimi izdelki, ki sledijo potrebam trga.
Kako težko je ohraniti tradicijo in vrednote blagovne znamke v pogojih vse večje konkurence in sprememb na trgu?
Imamo čast in privilegij, da smo eno redkih podjetij v regiji, ki praznuje 80 let obstoja, in da za nami stoji tradicija in stalna kakovost izdelkov ter težnja, da smo z vsakim novim letom boljši in bolj inovativni. Naša moč je predvsem v ljudeh, ki s svojim znanjem, predanostjo in trudom omogočajo, da so naše blagovne znamke najbolje prodajane v svojih kategorijah, ne le v Sloveniji, ampak tudi v regiji. Ko vse, kar počneš toliko let, počiva na vrednotah podjetja in njegovih blagovnih znamkah, dejansko gradiš skupnost in zaupanje s svojimi člani. Na trgu bodo vedno spremembe in mi kot podjetje moramo biti pripravljeni, da se nanje odzovemo v realnem času in se jim nenehno prilagajamo.
Če se vrnemo k trenutnemu stanju je odkup sadja za pridelovalce aktualna in vedno občutljiva tema. Kako Fructal danes sodeluje z lokalnimi sadjarji in katere ukrepe sprejemate, da bi bili stabilni in trajnostni?
Danes Fructal dosega tesno in dolgoročno sodelovanje z lokalnimi sadjarji, saj odkupuje praktično vse količine sadja, ki so na voljo v Sloveniji, vključno z jabolki, breskvami in hruškami. Fructal je že vrsto let največji odkupovalec slovenskega sadja, ta položaj pa je še okrepil z lansiranjem izdelkov, kot je Fructal Superior,ki je izdelan izključno iz slovenskih jabolk. Da bi ohranili stabilnost in trajnost tega sodelovanja, Fructal aktivno podpira lokalno pridelavo. Sodelovali smo, na primer, pri obnovi nasadov breskev v Vipavski dolini in razvili posebne izdelke iz tega sadja, z značilnim dizajnom in jasno komunikacijo s potrošniki. Sadje odkupujemo po ugodnejših cenah, Fructal pa redno prevzema celotne razpoložljive količine od pridelovalcev, kar še dodatno spodbuja obnovo in razvoj lokalnih sadovnjakov. Sadjarji, s katerimi sodelujemo, so to prakso ocenili kot ključno za preživetje svojih kmetij in poudarili, da je zanje še posebej pomembno, da imajo zanesljivega in dolgoročnega partnerja. Tudi v zahtevnih letih, kot je bilo leto 2023, ko je bil zaradi slabega vremena uničen celoten pridelek vipavskih breskev, je Fructal še naprej odkupoval velike količine lokalnega sadja. Leta 2024 je bilo na primer odkupljenih več kot 1676 ton slovenskega sadja. Ta pristop kaže na resno zavezanost in podporo lokalnim pridelovalcem ter ohranjanje stabilnosti v dobavni verigi.
Destilarna v Duplici zaseda pomembno mesto v Fructalovem proizvodnem procesu. Kakšni so načrti za njen razvoj in v kolikšni meri prispeva k razvoju novih izdelkov?
Destilarna je izjemno pomemben del naših proizvodnih procesov in z njo imamo velike načrte. Letos smo začeli s procesom opremljanja prostora, tako zunanjega kot notranjega, da bi v prvem četrtletju leta 2026 odprli vrata javnosti. Čeprav Fructal tradicionalno povezujemo s sokovi, si naš portfelj alkoholnih pijač zasluži pozornost in ima velik potencial za nadaljnjo rast, načrtujemo pa, da ga ustrezno predstavimo in pridobimo nove poslovne partnerje, a tudi potrošnike. Imamo veliko za pokazati in ponuditi, a naj ne govorimo vnaprej, veselimo se vseh obiskov, ki nas čakajo na tej lokaciji. Ta razvojna faza vključuje razvoj nove identitete blagovne znamke, ki bo združila naš celoten program skozi destilarno Duplica. Načrtujemo, da na trg lansiramo dva nova izdelka v omejeni izdaji, tradicionalna Brinjevec in Pelinkovec, z dodatkom citrusov in s ciljem obeležitve in praznovanja letošnjega jubileja.
Katere inovacije trenutno razvijate in kateri segment nameravate v prihodnjem obdobju še izboljšati?
Naše aktivnosti v največji meri sledijo razmeram na trgu. Soočamo se z novimi predpisi in trošarinami, ki so do neke mere vplivali na poslovanje, vendar pričakujemo stabilnost na tem področju in pomemben rezultat do konca leta. Ob velikem jubileju bomo predstavili posebno rojstnodnevno izdajo energijske ploščice: "Frutabela Birthday Cake". Trenutno smo v zaključni fazi priprav na lansiranje dveh izdelkov v omejeni izdaji ob 80-ti obletnici podjetja. Kot sem že omenil, gre za Brinjevec in Pelinkovec. Znamo prisluhniti in spremljamo spremembe v porabi, v prihodnjem obdobju pa se bomo zagotovo še bolj osredotočili na segmente močnih alkoholnih pijač, ki kažejo rast oziroma potencial v prihodnjem obdobju, kot sta vodka in likerji. V zvezi s tem že delamo pri pripravi novih izdelkov in potencialno novih formatov, tj. velikosti embalaže obstoječega portfelja, ki bo pokrivala širši spekter možnosti za uživanje. E-trgovina je kot prodajni kanal nekaj, kjer trenutno nismo prisotni, a je vsekakor del naše strategije za nadaljnjo rast in razvoj.
V začetku letošnjega leta ste objavili, da je podjetje v okviru največjega investicijskega cikla v zadnjih desetih letih investiralo več kot sedem milijonov evrov v trajnost, inovacije in izboljšanje delovnih pogojev. Ali lahko natančno navedete kam oz. v kaj ste vložili sredstva?
V začetku leta 2024 je Fructal začel največji investicijski cikel v zadnjih desetih letih, v katerem smo investirali več kot sedem milijonov evrov v trajnost, inovacije in izboljšanje delovnih pogojev. Namen teh naložb je posodobiti proizvodnjo, povečati energetsko učinkovitost in okrepiti lokalno proizvodnjo ter s tem celotno poslovanje. Del naložbe je usmerjen v postavitev nove linije Tetra Pak, ki uporablja embalažo iz obnovljivih materialov na osnovi sladkornega trsa. Zahvaljujoč posodobitvi so se emisije CO₂ med proizvodnjo embalaže zmanjšale za kar 52 %, izdelki Fructal Superior pa so prejeli oznako »Carbon Verified«, saj 87 % embalaže prihaja iz obnovljivih virov. Fructal je predstavil tudi novo linijo za embalažo »pouch«, prvo te vrste v Sloveniji, ki omogoča proizvodnjo inovativnih izdelkov, kot je:»Sadje za s seboj«. Ta linija prinaša energetsko učinkovitejšo pasterizacijo in večjo avtomatizacijo proizvodnih procesov ter nam omogoča podvojitev proizvodnih zmogljivosti in sodelovanje z drugimi blagovnimi znamkami. Nadaljnje naložbe vključujejo posodobitev obstoječih linij Tetra Pak in PET z vgradnjo novih aseptičnih tankov in pasterizatorjev. Te spremembe omogočajo bolj fleksibilno in okolju prijazno proizvodnjo, pričakujemo pa, da bodo letni prihranki zaradi teh izboljšav znašali okoli 300.000 evrov. Za prehod na zelene vire energije smo zgradili sončno elektrarno z močjo 606 kWp, ki bo letno proizvedla približno 650 MWh električne energije, kar pokrije približno 13 % celotnih potreb podjetja. V letu 2026 načrtujemo gradnjo še ene elektrarne, s čimer bi se delež obnovljivih virov povečal na tretjino celotne porabe. Poleg tehnoloških inovacij smo znaten del sredstev vložili v izboljšanje delovnih pogojev. To vključuje avtomatizacijo fizično zahtevnih procesov, posodobitev prezračevalnih sistemov in nabavo opreme, ki zmanjšuje fizični napor zaposlenih, hkrati pa povečuje varnost in učinkovitost dela. S temi naložbami Fructal še dodatno krepi vodilni položaj v živilski industriji, a tudi povezanost z lokalno skupnostjo, tradicijo in slovenskim poreklom, kar potrošniki v Sloveniji in širši regiji zelo cenijo.
Kje vidite podjetje v naslednjih 80- letih in kaj želite, da ostane ključno sporočilo ob tem velikem jubileju?
Naš slogan je že desetletja: »V sodelovanju z naravo« in temu smo dosledni in pri tem nameravamo vztrajati, da bi našim potrošnikom ponudili najboljše iz narave in da bi Fructal še naprej ostal sinonim za kakovost, tradicijo in zaupanje. Našo ponudbo bomo širili v skladu s potrebami potrošnikov, hkrati pa se zavezujemo, da bomo kot vodilni v svoji kategoriji še naprej postavljali nove trende in na trg uvajali novosti. V želji, da bi še naprej bili del vseh lepih in pomembnih trenutkov v življenju, se s tem zahvaljujemo vsem našim potrošnikom, da že 80 let rastemo in se razvijamo skupaj.

