IN STORE in your country:
Slovenija   Hrvatska   Srbija   BiH   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  SLOVENIJA Petek, 17.11.2017 || Lidlov poslovni hackathon bo jutri  |  AB InBev ustoličil novega direktorja za Severno Ameriko  |  Za SEMPL št.19 kar 89 tekmovalnih prijav   |  Zajtrk za več kot 260.000 otrok po vrtcih in šolah  |  Vabilo na četrto FMCG konferenco revije InStore v Beograd 23. novembra  |  Sodišče zavrnilo veljavnost lex Agrokor v Sloveniji  |  Atlantic Grupa je v ZDA začela s proizvodnjo paštete Argeta  |  20. Slovenski festival vin odpira vrata   |  Zmagovalec natečaja Lidlov mladi vinar je Jernej Žorž z vinom zelen  |  Mlečno-predelovalni sektor predstavil zaveze odgovornosti  |  Colruyt uvaja novosti prek spleta  |  Sainsbury's prvi uvedel tehnologijo izolacije hladnega zraka  |  Nemška Gea prevzema pomurski Vipoll  |  Prenovljena Idea "Beograđanka"  |  Heineken Hrvaška v Karlovcu odprl zeleno skladišče  |  Lepotna blagovna znamka The Body Shop v Sloveniji  |  E. Leclerc ostaja v vodstvu, Carrefour zmanjšal zaostanek  |  MAC Cosmetics v sredo odprl prvo trgovino   |   Židan: "Danes smo vsi skupaj ena družina!"  |  Lidlov mladi vinar Jernej Žorž iz Vipavske doline  |   ||
   

Zelo slabo leto 2013

16.09.2013
Ekskluzivno z Dunaja
 
Piše: Nenad Pacek, predsednik GSA

nenad.pacek@globalsuccessadvisors.eu
 
Moje podjetje CEEMEA Business Group vsakih šest mesecev izdela raziskavo z regijskimi direktorji multinacionalnih podjetij, v katerih poizveduje o trendih prodaje in dobička v vseh državah srednjeevropske regije. Anketa zaobjema podatke iz sektorjev blaga široke porabe, hrane in pijače, industrijskega blaga, zdravil in računalniške opreme. Več kot 300 korporacij se je odzvalo na naš zadnji vprašalnik. Izpostavljamo najpomembnejše rezultate in še nekaj podatkov o državah jugovzhodne Evrope. 
 
Kar zadeva trend prodaje in dobička v sektorju blaga široke porabe v prvi polovici leta, je lepo razvidno, da je rast prodaje še zmeraj najhitrejša v Kazahstanu, Rusiji in Azerbajdžanu, medtem ko sta na zadnjih dveh mestih prepričljivo Hrvaška in Slovenija. Kar nekoliko preseneča, je preboj Makedonije in Srbije med najboljših 10 v regiji z relativno dobrimi rezultati. Rezultati Bosne prav tako delujejo bolje, kot bi si lahko mislili po pregledu uradnih številk gospodarske rasti.
 
Ena stvar je gotova: uradna statistika včasih nima nikakršne zveze s poslovnimi rezultati. Podatke iz regije je torej potrebno gledati skozi prizmo rezultatov zadnjih let. Ko dejansko pogledamo rezultate multinacionalnih korporacij od, na primer, leta 2006 dalje, nam postane jasno, da je v celoti gledano leto 2013 zelo slabo in da je večina podjetij še naprej pod načrtovanimi rezultati. V sektorju hrane in pijače so rezultati na splošno boljši kot v ostalih sektorjih, toda letošnje leto je vseeno med slabšimi v zadnjih šestih, sedmih letih. V geografskem smislu so trendi podobni tudi za celoten sektor blaga široke porabe.
 
Rezultati so nekoliko boljši proti vzhodu, a šibkejši v državah, ki so bližje recesijskim trendom Evropske skupnosti. V Sloveniji je še lani 57 % podjetij v sektorju blaga široke porabe zabeležilo rast prodaje. V prvi polovici letošnjega leta je omenjen parameter poslovnih rezultatov rasel le še v 28 % podjetij. Blizu 60 % podjetij trenutno beleži padec prodaje, kar je daleč najslabši rezultat, stanje, parameter? v celotni regiji srednje in vzhodne Evrope. Tudi dobiček se manjša, a vendarle je v primerjavi z lanskim letom 50 % podjetij ta parameter v prvem polletju 2013 uspelo povečati. Se pa lahko tudi tisti, ki so plus uspeli nekoliko zvišati, za to v večini primerov lahko zahvalijo drastičnemu zniževanju stroškov ter zaprtju nekaterih pisarn v Ljubljani. Sektor hrane in pijače v Sloveniji še vedno beleži rast v skoraj 70 % podjetij, večina ima ta razpon rasti med 1 in 5 %, se pa znotraj tega trenda kažejo določene težave. Večino teh podjetij namreč muči drastična sprememba strukture potrošnje. Blaginja diskontnih trgovcev in zasebnih blagovnih znamk je najbolj opazna prav v Sloveniji, izdelki bolj znanih znamk pa so tako pod velikim pritiskom. Ta trend se kaže v celotni regiji, ga pa v zadnjih 12 do 18 mesecih vseeno daleč najbolj čutita Slovenija in Hrvaška.   
 
Sektor blaga široke porabe je na Hrvaškem v težavah. Polovica multinacionalnih podjetij je v prvi polovici beležila padec prodaje, v nekaterih primerih celo več kot 10 % v primerjavi z enakim obdobjem lani. Ostalih 50 % še naprej beleži rast prodaje, kar je nekoliko boljši rezultat kot v letu 2012. Tako kot v Sloveniji so številna podjetja posegla po drastičnih ukrepih varčevanja, da bi tako zadržali donosnost in rast dobička. Več kot 70 % podjetij letos še vedno beleži rast dobička v primerjavi s preteklim letom. V sektorju hrane in pijače so za zdaj rezultati podobni tistim iz lanskega leta. Nekaj več kot 60 % podjetij beleži rast prodaje, v večini primerov med 1 in 5 %. Rast dobička je nekoliko slabša kot lani, vendar ne pretirano. Tako kot v Sloveniji podjetja, kjer proizvajajo znamčene izdelke, vse bolj tožijo za vedno večjo rastjo diskonterjev ter vse večjo potrošniško naklonjenostjo zasebnim blagovnim znamkam (samo 2 % Hrvatov pravi, da nikoli ne bi kupili zasebne blagovne znamke). 
 
Lansko leto je bilo za multinacionalke, ki proizvajajo izdelke blaga široke porabe, tudi v Srbiji, težko. Samo 57 % jih je namreč zabeležilo rast prodaje, letos pa so podjetja vsaj v prvem polletju sporočila boljše rezultate. Okoli 90 % multinacionalk v tem sektorju trenutno beleži rast prodaje. Govorimo o rasti, ki se giblje med 1 in 10 %. Podjetij, ki so napredovala za več kot 10 %, je le za peščico. Tudi rast dobička se je letos izboljšala – 85 % podjetij beleži rast dobička in sicer z boljšimi odstotki kot rast prodaje. Sektorju hrane in pijače torej letos niti ne gre tako slabo. Skoraj 70 % podjetij letos raste, pri čemer je še najbolj zanimivo dejstvo, da je odstotek rasti v povprečju višji kot v skupnem sektorju blaga široke porabe. Povprečna rast se giblje med 6 in 15 %. Rast dobička je pri večini podjetij solidna. 
 
Po katastrofalnem letu 2012 so rezultati sektorja blaga široke porabe v Bosni in Hercegovini v prvem polletju letošnjega leta precej bolj obetavni. Več kot 80 % podjetij beleži rast prodaje, večinoma med 1 in 10 %. Lani je namreč prodaja rasla samo 30 % podjetij. Prav tako večini podjetij letos raste dobiček, skupno število podjetij, ki beleži rast dobička pa je nekoliko manjši kot v lanskem letu. V sektorju hrane in pijače so rezultati letos podobni kot v celotnem letu 2012. Nekaj več kot 60 % podjetij beleži rast prodaje, večinoma v razponu med 1 in 10 %, zelo podobni pa so tudi rezultati pri rasti dobička. V letu 2012 je 80 % podjetij iz sektorja blaga široke porabe v Makedoniji zabeležilo rast prodaje. Ta odstotek je v prvih šestih mesecih tega leta poskočil na 100 %. Večinoma gre za relativno slabo rast od 1 do 5 %. Toda, ob stalni rasti konkurence, rast dobička ni tako dobra kot lani. Skoraj 30 % podjetij ni v takšnem položaju, da bi si lahko letos povečalo dobiček, preostala pa rastejo z zelo majhnim odstotkom. V sektorju hrane in pijače je bila slika v prvih šestih mesecih letošnjega leta podobna kot lani. Okoli 70 % multinacionalk raste med 1 in 9 %. Rast dobička ni tako dobra kot lani. Skoraj 40 % podjetij namreč trenutno ne beleži rasti dobička.  

 
 
 
 
back to top