IN STORE in your country:
Slovenija   Hrvatska   Srbija   BiH   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  SLOVENIJA Petek, 24.11.2017 || 90 odstotkov potrošnikov slovensko hrano ocenjuje kot kakovostno  |  Tescove lastne blagovne znamke velika uspešnica  |  Spar se vrača v Grčijo  |  Nova 60. številka revije InStore že v tiskarni  |  Veliki sempler "Lahkonočnicam" A1 Slovenija in Grey Ljubljana  |  Parlament potrdil zaprtje trgovin ob nedeljah  |  Podjetje Paradajz pred širitvijo  |  Amazonovi delavci so si za stavko izbrali črni petek  |  Jana kolagen beauty izbrana za inovacijo leta 2017  |   Mercator dobaviteljem predstavil strategijo nadaljnjega sodelovanja  |  Hofer se počasi približuje Engrotušu  |  Pozeba povzročila skoraj 47 milijonov evrov škode  |  Zaključena četrta FMCG konferenca revije InStore v Beogradu  |  Prilepska pivovarna z dobičkom  |  Za nagrade Sempler se poteguje 40 finalistov  |  Migros z naložbo v hladilne omarice   |  Ponosni na 60 let Mlekarne Planika (FOTOREPORTAŽA)   |  Pričenja se nova izvedba tekmovanja Effie Slovenija 2018  |  Lidl del prodaje od linije Deluxe namenja za URI Soča (VIDEO)  |  Dia izdelke verige Clarel ponuja prek Amazona  |   ||
   

Nenad Pacek: Žarek upanja za prihodnost

29.09.2012
Če bo šlo v Evropski skupnosti naslednjih nekaj mesecev vse po načrtu, bi morala rast v Makedoniji leta 2013 doseči 2 odstotka. Če pa se kriza ne bo končala, bo rast njihovega gospodarstva komaj okoli 1-ega odstotka.
 
Ekskluzivno z Dunaja
 
Nenad PacekPiše: Nenad Pacek, predsednik GSAnenad.pacek@globalsuccessadvisors.eu
 
Lanskoletni rezultati prodaje multinacionalnih podjetij v Makedoniji so bili v primerjavi z drugimi državami srednje in vzhodne Evrope povprečni. Na prvi pogled so bili celo malce slabši. Naš pregled prek 300-tih multinacionalnih podjetij s poslovno dejavnostjo v regiji prikazuje, da lani več kot 50 odstotkov makedonskih podjetij ni uspelo pridelati rasti prodaje. Tisti, ki jim je vseeno uspelo dvigniti raven prodaje, so zabeležili rast med enim in devetimi odstotki. Kar zadeva dobiček je bil položaj nekoliko boljši. Prek 60 odstotkov podjetij je pridelalo rast dobička, večinoma nekje med 1-5 odstotki. V naši zadnji poletni raziskavi se je pokazalo, da so rezultati v prvi polovici letošnjega leta le za odtenek boljši. Ko se lotimo poglobljene sektorske analize za prvo polovico 2012, lahko ugotovimo, da so se rezultati drastično spreminjali od sektorja do sektorja. V segmentu hrane in pijače je 70 odstotkov podjetij pridelalo rast prodaje v razponu od 1-ega do 5-tih odstotkov, kar 20 odstotkov pa ni poslovalo z rastjo. Zaradi poostrene konkurence in agresivnega krčenja tržnih deležov, malo manj kot 40 odstotkov podjetij ni uspelo pridelati rasti dobička. Na ravni prodaje in dobičkonosnosti v kategoriji blaga široke porabe so bili rezultati nekoliko slabši, kot pri ožjem sektorju hrane in pijače. Več kot 40 odstotkov podjetij ni uspelo pridelati rasti prodaje oziroma dobička. Skupno so pričakovanja za to leto boljša, kot za lansko leto, čeprav še naprej opozarjamo, da bi se prodaja v naslednjih mesecih oziroma kvartalih lahko upočasnila.
 
 
Sicer pa so gospodarski pokazatelji na trgih, kamor Makedonija izvaža, vse slabši. Evropska skupnost je sedaj tudi uradno v recesiji. Jugovzhodna Evropa je najpočasneje rastoča regija na svetu, z mnogimi trgi v krizi. Zato ni nič čudnega, da makedonski izvoz trenutno beleži skoraj petodstotni padec v primerjavi s preteklim letom in je centralna banka svojo letošnjo napoved gospodarske rasti znižala na le 1 odstotek. Industrijska proizvodnja je v primerjavi z lanskim letom prav tako manjša za več kot 4 odstotke.Moramo poudariti, da vsak padec izvoza praviloma (z rahlim zamikom) pripelje do zmanjšanja optimizma med potrošniki, posledica pa so padci realnih prihodkov.Upoštevajoč inflacijo se plače trenutno znižujejo. V primerjavi z lanskim letom so že tako majhni povprečni neto prejemki še za 4 odstotke nižji, povprečna neto plača je padla pod 340 evrov. Relativno visoka inflacija, ki znaša skoraj 4 odstotke, še dodatno znižuje kupno moč. Makedonci, ki delajo v tujini, bodo letos svojim družinam v domovino poslali manj sredstev. Negativni globalni in regionalni trendi tujih naložb se istočasno občutijo tudi v Makedoniji. Neposredne tuje naložbe so v prvih šestih mesecih leta padle za skoraj 50 odstotkov, čeprav je Makedonija kot država, v kateri je poslovanje enostavno in davki nizki, globalno zelo visoko uvrščena. Številne korporacije so pazljive pri vlaganjih v nove proizvodne kapacitete, saj ima večina preveč kapacitet tako globalno kot v regiji.Lahko rečemo, da je letošnja upočasnjena rast v Makedoniji neposreden rezultat evropske dolžniške krize in upočasnitve izvoznih trgov. Gre za ciklično upočasnjevanje, stvari pa bodo šle na bolje, ko bodo uspešneje poslovali izvozni trgi.
 
Nedavni napovedani ukrepi Evropske banke bodo mogoče vodili do postopnega reševanja evropske krize in rahle gospodarske rasti v prihajajočih letih. Seveda je to bolj negotova napoved.Najpomembnejše se nam zdi omeniti dejstvo, da Makedonija nima slabih ekonomskih temeljev. Javni dolg je relativno nizek, devizne rezerve so ponovno narasle in pokrivajo zadostno četrtino izvoza. Centralna banka bo zadržala vrednost denarja, čeprav se bodo občasno pojavili komentarji, naj se vrednost valute zmanjša. Težava je v relativno visokem zunanjem dolgu, kar pomeni, da bodo številni kupci in lokalna podjetja v prihodnjih letih bolj vračali dolgove, kot pa zapravljali. Glede na pritiske, s katerimi se v matičnih državah soočajo tuje banke, bo novih zadolžitev malo.Če vse zgoraj našteto seštejemo, je moj nasvet podjetjem v sektorju dobrin široke porabe, vključujoč segment hrane in pijače, da naj bodo pri sestavi proračuna za prihodnje leto pazljiva. Tekoče leto bi lahko bilo še slabše kot 2011, zlasti v zadnjih mesecih. Čeprav naše raziskave v korporacijah, ki se nanašajo na pričakovanja v letu 2013, prikazujejo, da podjetja pričakujejo postopno rast prodaje, to vsekakor ni trdna predpostavka. Večina podjetij, ki pričakuje rast prodaje, tako ali tako računa na majhen dvig med 1 in 5 odstotki, številna podjetja pa pričakujejo velike težave z rastjo dobička. Kar tretjina pričakuje padec dobička v letu 2013, tretjina pa pričakuje stagniranje. Glede na visoko brezposelnost, ki še vedno znaša 31 odstotkov (slabši rezultat od nekaterih afriških držav!), povečano varčevanje (okoli 7 odstotkov v primerjavi z lanskim letom), padec izvoza (ki bi moral voditi v nadaljnji padec potrošniškega optimizma in plač), naslednje drži "kot pribito”: podjetja morajo za prihajajoče leto ustvarjati konzervativne proračune.Če bo šlo v Evropski skupnosti naslednjih nekaj mesecev vse po načrtu, bi morala rast v Makedoniji leta 2013 doseči 2 odstotka. Če pa se kriza ne bo končala, bo rast njihovega gospodarstva komaj okoli 1-ega odstotka. Pomembno je le to, da podjetja razmislijo tudi o privabljanju cenejših blagovnih znamk na lokalni trg in vnovično ustvarijo trženjske strategije, ki bi prekašale konkurenco. 

 
 
 
 
back to top