IN STORE in your country:
Slovenija   Hrvatska   Srbija   BiH   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  SLOVENIJA Sobota, 20.10.2018 || Še štirje dnevi do 4. FMCG Summit-a revije InStore v Zagrebu   |  V Konzumu razmišljajo o vstopu na makedonski trg  |  Novo poslovalnico Lidla v Hočah odpirajo v četrtek, nato še eno v Melju  |   Ljubljanske mlekarne pripravile akcijo za blagovno znamko Alpsko (VIDEO)  |  Ministrica s predstavniki živilsko-predelovalne industrije o stanju v panogi  |  Opel in Vauxhall obnavljata 4PL partnerstvo z Gefcom  |  Lidl zaključil preventivno-izobraževalne delavnice o prometu  |  Walmart uvaja vozičke z merilcem srčnega utripa?  |  Hofer o pomenu pravilne uporabe defibrilatorja  |  Dan slovenske hrane in tradicionalni slovenski zajtrk letos 16. novembra  |  E. Leclerc se pogaja za prevzem hipermarketov Géant Casino   |  Trgovci na 12. Strateški konferenci o trajnostnem krožnem poslovnem modelu v trgovini  |  Na Brdu poteka 12. Strateška konferenca o trgovini  |  Fundacija Coca-Cola s posebnim mejnikom  |  Skupini Špica in IBCS sta napovedali strateško "Alianso treh morij"  |  Začel se je 25. Zlati boben v Portotožu  |  Na tekmovanju najboljših pic zmagala veganska  |  Pivac v Ravči gradi nove proizvodne hale za pršutarno  |  Nestlé zapira tovarno sladoleda v predmestju Pariza  |  Continente letos predstavil že 300 trgovskih znamk  |   ||
   

Diši po smogu

19.11.2014
Piše: Mirče Jovanovski, urednik Utrinskega vjesnika
 
V letošnji zimi bi se lahko Skopjanci vrniti k nekdanjemu sistemu par-nepar, ki se ga malce starejši državljani spomnijo iz časa skupne federacije bivše države, ko je bila premierka Milka Planinc. 
 
Za razliko od tistih časov, ko je bil razlog za odločitev, da en dan lahko po zakonu vozijo samo vozila z registrskimi tablicami, ki so se končala s parno številko, drug dan pa z neparno, pomanjkanje goriva, je župan Koce Trajanovski taisti ukrep predlagal zaradi slabega zraka, ki ga imamo v glavnem mestu.   
 
Smog seveda ni vsakodneven pojav samo v glavnem mestu Makedonije, ampak tudi v številnih drugih  makedonskih mestih kot sta npr. Tetovo in Bitola. Vsaj doslej niso še nikjer začeli s kakšnimi izrednimi ukrepi, da bi stanje popravili.
 
Zaradi industrije, pa tudi drugih dejavnikov, vsak prebivalec Skopja vdihne v povprečju 20 kilogramov strupenih plinov na leto. Najslabše je pozimi, ko se nad mesto spravi znamenita skopska megla in merilne naprave na številnih postajah kažejo, da so mejne vrednosti za prisotnost nevarnih snovi večkratno presežene in to v daljših časovnih obdobjih.
 
Stanje ni veliko boljše v Bitoli in niti v Tetovu, kjer je v zimskih pogojih tudi do 1000 mikrogramov odpadnih snovi na kubični meter, kar je 20-krat več od dovoljenega. Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije na svetu letno umre več kot sedem milijonov ljudi za  posledicami onesnaženega zraka. Po nekaterih uradnih podatkih naj bi zaradi tega v Makedoniji umrlo 1300 ljudi, kar v preneseni obliki pomeni, da v enem desetletju na ta način z obličja zemlje zgine eno celo majhno mestece.
 
V času, ko sem pripravljal ta prispevek, izid predloga o rešitvah glede te problematike v mestnem svetu še ni bil znan. Ob županovem predlogu za uvedbo sistema par-nepar v prometu, če je deset dni zapored presežena dovoljena onesnaženost, so na pladnju tudi nekateri drugi predlogi.
 
Tako naj bi uvedli brezplačni javni prevoz ob „spornih" dnevih, strožji nadzor za onesnaževalce oz. gradbišča, podpirali in nagrajevali bi uporabo elektromobilov, se usmerjali k ureditvi dodatnih cest oz. prog za kolesarje, čistili ulice posebnimi sredstvi, na katera se lepi umazanija itd. Zdi se, da se bo na tem področju končno nekaj zares premaknilo, saj so potrebni resni ukrepi, ki v prvi vrsti vključujejo tudi spremembo življenjskih navad državljanov. Treba bi bilo tudi izpolniti dolgoletne obljube o izgradnji obljubljenih objektov in čistilnih naprav, ki jih za razliko od številnih novih spomenikov ni in ni.
 
Tako kot je v Skopju že nekaj let nekje globoko v kakem predalu skrit predlog o uvedbi tramvajskega prevoza, ki bi onesnaževanje ustavil v velikem obsegu. Namesto, da avtobusi uporabljajo dizelsko gorivo, bi lahko tudi oni prevažali potnike na električno energijo, a za take in podobne ukrepe sta potrebna čas in denar. Do takrat pa se bodo državljani zadovoljevali s takšnimi in drugačnimi javnimi tribunami s tematikami, ki zadevajo "boljši zrak", in si ob tem želeli, da slab zrak odpihne veter.
 
Smog ni vsakodnevni pojav samo v glavnem mestu Makedonije. Stanje ni veliko boljše niti v Bitoli niti v Tetovu, kjer je v zimskih pogojih tudi do 1000 mikrogramov odpadnih snovi na kubični meter, kar je 20-krat več od dovoljenega.


 
 
 
 
back to top