IN STORE in your country:
Slovenija   Hrvatska   Srbija   BiH   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  SLOVENIJA Torek, 26.09.2017 || Opolnoči spremenjene cene goriv  |  V Kranju odprta 47. trgovina Eurospin v Sloveniji  |  Regal in Imo-real podali prevzemno ponudbo za dve Panvitini družbi  |   3. FMCG Summit Zagreb - prijavite se po "first minute" ceni!  |  Proizvajalci ustanovili nov konzorcij za testenine  |  Ljubitelji testenin so bolj zdravi, uživajo manj maščob (študija)  |  Ivica Todorić v blogu o tem, da lex Agrokor ni v skladu z ustavo  |  Entoni Sošić od 1. oktobra na čelu Mercatorja S  |  Srđan Zlatičanin novi generalni direktor Frikoma  |  Predstavitev hrvaškega vina na dunajskem trgu Am Hof  |  Makprogres je prevzel Donio  |  Grill nov šef logistike v Spar Avstriji  |  ZANIMIVOST: Najtežja buča v državi tehta 639 kilogramov  |  Letos manj krušnih žit in koruze, več marelic  |  Kitajski Fosun kupuje indijsko Gland Pharmo za 1,1 milijarde USD  |  Hofer ogljično nevtralen trgovec  |  Sirk: "Le z izgradnjo drugega tira bomo na globalnem logističnem zemljevidu"  |   Zelena luč za Ceto  |  Nova sezona projekta Štartaj, Slovenija!  |   V Veliki Gorici odprli trgovino Bipa št.94  |   ||
   

BDP tudi po turistični sezoni

15.09.2015
Pogled iz Hrvaške: Minulo poletje nas je večina preživela na različne načine. Kot turisti smo bili ob morski obali daljši ali krajši čas. Če sploh … 
 
Piše: prof. dr. Mladen Vedriš 
 
Nekateri smo dopust preživeli bolj, drugi manj dinamično, različno smo tudi potrošili oz. investirali v "lastne kapacitete” za novo sezono. Nekaj drugega pa je, ko tak način doživljanja turistične sezone opazujemo z vidika ekonomske aktivnosti v državi.
 
Na makroekonomski ravni gre pričakovati, da je sezona pripomogla k rasti BDP-ja v tretjem četrtletju leta, in sicer v prvi vrsti zaradi povečane potrošnje tujih gostov. Domači gost je namreč zelo pogosto bival v lastni režiji oz. (sorodstveno-prijateljskem) prostoru in kupoval v domači trgovinski verigi na morski obali.
 
Seveda je s turizmom zaslužila vsaka družina, ki je oddajala apartma(je) ali lastno hišo, ravno tako se bodo lahko glede prometa bolj ali manj z večjim dobičkom pohvalili v hotelskih podjetjih, avtokampih itd. V takšnih skupnih izračunih in bilancah gre razlikovati med tem, kar predstavlja doseženi skupni prihodek, in tem, kar je (registriran) dobiček.
 
Neredko omenjajo vsote v višini 7, 8 ali več milijard evrov, a pri tem ne razlikujejo glede tega, ali je to "promet” ali pa s(m)o to dejansko zaslužili v obliki neto številke. 
 
Kako biti uspešen in konkurenčen? To je pravo vprašanje za začetek vsake nove poslovne sezone ali turistične "posezone”. 
 
Potem ko se je poletje nepreklicno zaključilo, ko se je spremenilo tudi vremensko obdobje in je prišlo do padca temperature ter prvega jesenskega dežja, smo ostali samo še s spomini in – izračuni. Brez gostov, ki so se sicer vrnili v svoje (inozemske) domove in k njihovim svojim obveznostim, a s tistim, kar smo od njih zaslužili.
 
Dejstvo je, da je Hrvaška tik ob Malti in Cipru, kar zadeva delež turistične industrije v nacionalnem BDP-ju. Še bolj priročno in realno pa bi nas lahko primerjali s (pravimi) turističnimi velesilami, kot so: Italija, Španija, Avstrija ali Francija, kjer se v turistični industriji vrtijo vrtoglavo visoki zneski, ki pa so vsi po vrsti zgolj dopolnitev gospodarski aktivnosti v celem nizu drugih sektorjev.
 
In kaj sedaj? Razumeti je treba, da se v uspešnih družbah počiva le nekaj tednov v letu, ves preostali čas pa se dela na organiziran način, in to v tehnološko zahtevnih dejavnostih, v katerih se ustvarjajo proizvodi in storitve z višjo dodano vrednostjo. Le to omogoča visok standard osebnega in družbenega življenja.
 
Vsa javna infrastruktura (zdravstvo, izobraževanje, javna uprava ...) deluje in živi, a prek celega leta kontinuirano tudi troši. Prihodke za poravnavo njihovih stroškov ob vseh osebnih izdatkih zaposlenih ni možno zagotoviti zgolj iz dejavnosti, ki so časovno omejene in ob nizkih dodatnih vrednostih.
 
Tudi v BDP-ju, ki ga dosegajo na istrskem polotoku, ki je pravi turistični prvak, je še dandanes višji BDP, ki je posledica relativno ozke palete dejavnosti v industrijski proizvodnji (energetika, tobak, marikultura, gradbeništvo ...), kot pa delež kolača pri nas tako priljubljenega in šarmantnega turizma. 

 
 
 
 
back to top